Citerar en vän – All träning är bra träning (men inte alltid lika rolig)

Hanna Fridhamre
Hanna Fridhamre

Just nu kör jag på med hård styrketräning vilket sakta börjar ge resultat, det är dock inte det roligaste jag vet. Det är ju mycket roligare med boxning, löpning och crossmix tex.

Men har insett att för att kunna bygga mer muskler och uttålighet så måste jag även träna på detta sätt. Just nu kör jag efter ett schema för att maximalt kunna få ut det mesta och få det till det bästa. Har lärt mig att om jag vet hur jag ska göra steg för steg istället för att köra på maskiner lite hipp som happ så blir jag mer motiverad. Och motivation måste jag ju som sagt ha för att orka köra vidare.

Något annat som jag nu också tacklas med är att jag känner mig lite sliten i huvudet. Det tar emot lite mer än det har gjort förut och det gör mig frustrerad. Tänker en gång extra innan jag drar på mig träningskläderna och ger mig av till gymmet. Men alla har vi ju svackor och det är nu jag hoppas att min mentala träning ska ge utdelning.

Vad är då skillnaden från förr då jag gav upp när det började ta emot och nu?

Jo det är nog att jag nu har fått in träningen i min vardag, jag har många vänner som peppar och stöttar samt att jag helt enkelt har blivit metalt starkare. Som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag aldrig varit så tränad som nu samt fått sådana resulatat. Detta är verkligen en stor morot som motiverar och får mig att lyfta rumpan ur soffan och ge mig iväg.

Att jag gör träningsschema vecka för vecka tror jag även är en bidragande orsak då jag aldrig behöver fundera på vad jag ska göra utan vet det i förväg.

Det som nu ska bli riktigt kul är att se om resultaten även kommer i löpningen vilket jag hoppas stort på. Jag kände i söndags när jag var ute och sprang med min löpgrupp, två tappra duktiga tjejer, att den styrka jag har byggt upp i rygg och mage hjälper mig när jag blir trött, det blir som en naturlig korsett. Förut ramlade jag lätt framåt vilket resulterade i att jag fick svårare att andas och orken tröt snabbare. Nu orkade jag hålla mig mera upprätt och hade en lugnare andning genom hela turen.

Det stora eldprovet och mitt premiärlopp för 2013 går av stapeln den 6 april, då ska jag springa Startmilen 10 km som går i Örebro. Detta ser jag verkligen fram emot.

Allt detta tillsammans gör ända att jag inte ger upp och inte tänker det heller. Nu har jag både mål och motivation som hjälper mig framåt mot nya mål samt resultat. Ibland går det tungt, tar emot eller så är inte all träning så rolig men då gäller det att bita ihop och tänka framåt, tänka på vad det ger.

Precis så tänkte jag när klockan ringde 5,30 i morse och jag egentligen ville ligga kvar. Åh 30 min senare stod jag på gymmet och det kändes fantastiskt bra. Inte mist efteråt då jag kört igenom mitt tuffa styrkepass. Vissa kallar mig galen men det bjuder jag på 😉

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.