Debatt: Statistik skapar inte turism | 24i

Debatt: Statistik skapar inte turism

INSÄNDARE/DEBATT. Norapartiets Jan Rylander och Bertil Roden vill att Nora Turistbyrå ska samarbeta mer med föreningslivet i problemställningar kring turism. I en debattartikel frågar man sig ”var fanns Nora Turistbyrå”? Läs debattartikeln här.

Var fanns Nora Turistbyrå?

SVT TV visade i går en TV-Auktion inspelad i somras på Danfo Arena med Nitro/Nora Bandy som arrangör.

Eldsjälen tillika ordföranden Curt-Erik Hermansson och hans son Thomas Hermansson var auktionister under hela programmet och skötte det med bravur, på ett sedvanligt elegant sätt.

Dessutom var det många engagerade medarbetare/medlemmar som alltid brukar hjälpa till vid auktionerna.

Programmet innehöll även lite vyer runt Nora och en intervju med Ove Hoffner gällande Maria Lang som han gjorde reklam för.

Men var fanns Nora Turistbyrå? Man lyste verkligen med sin frånvaro.

Tänk vad Nora hade kunnat få reklam, utan kostnad dessutom.

Nitro/Nora Bandy är verkligen en fin reklampelare för Nora, man kan se på aktionerna som anordnas vilka möjligheter att anordna något.

Men icke att förringa bandyspelet i Allsvenskan när man åker till Falun, Karlstad, Örebro, Nässjö, Tranås, Kungälv, Uppsala, Borlänge, Fagersta, Lidköping m. fl, vad kan samordnas för att sprida ett turistiskt samarbete som genererar framtida turistbesök i Nora.

Det är inte statistik som skapar turismen, utan konkreta handlingar.

Upp till bevis att samarbeta mer med föreningslivet även gällande turistiska frågeställningar.

Detta gagnar även föreningslivet i långa loppet med inkomster och engagemang.

Jan Rylander och Bertil Roden

Norapartiet

Posted by on 25 januari, 2018. Filed under INSÄNDARE/DEBATT,NORA. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

4 kommentarer till Debatt: Statistik skapar inte turism

  1. Elin

    2 februari, 2018 at 08:02

    Man kan ju undra varför Claes Brynte fick sluta? Var det för att han gav familjen på ön, ”kända från TV”, särskilt gynnsamma villkor inklusive ”gratis”* båtresor för besökarna med Plaskus?
    Undrar skattebetalare som är trött på den socialdemokratiska lekstugan i kommunen.
    *Finns inget gratis i en kommun – det är alltid någon som betalar. T ex våra ungdomar.

  2. S Johansson

    30 januari, 2018 at 13:56

    Turismen i Nora ?

    Företagarföreningen går ut oh ”lappar”, att innevånarna skall handla lokalt.

    Betyder att de enda kunder de få kvarvarande affärerna har, skall rädda butikerna, efterson det inte kommer några besökande;(turister).

    Turistbyrån, med vidhängande anställda, resor, förmåner, tryckerikostnader, mm; kostar X miljoner.

    Hur många skattekronor hamnar i kommunkistan när
    den här maffian fått sitt ?

  3. Max Musterman

    30 januari, 2018 at 07:29

    Låt oss tala klartext här: Nora kommun har anställt en tjänsteman utan kompetens som turistchef. Efter att ha inhämtat vederbörandes CV (öppen handling) från kommunen kan konstateras att personen i fråga fyllt sida efter sida med ”snömos”. Ingen högskole- eller universitetsutbildning i ämnet. Ingen utbildning inom reklam eller kommunikation. Att kommunen anställer en person som jobbat som ”turistchef i Lindesberg” som enda merit för att vårda och utveckla turism och turismföretagen i Nora är ett hån mot alla skattebetalare och företagare i branschen. En avdankad plattvändare med över 46 000 kr i månaden (bruttolön), kostar kommunens skattebetalare minst 60 000 kr/mån med sociala avgifter. En person som medvetet motarbetar företagare hen inte gillar eller som t ex konkurrerar med Noraglass, i vars knä han sitter. Sunkigt. 5:a från slutet, grattis Nora kommun!

  4. S Johansson

    25 januari, 2018 at 19:01

    Bra artikel, men att få kommunledningen att inse
    att turistbyrån, bara är en födkrok för några få,nää !

    En stillsam skön tillvaro nere vid museet, medan
    kulorna rullar in. En hel del betalda resor, med
    vidhängande förtäring.

    Naturligtvis skall turistbyrån ligga i centrum, där eventuella besökare kan hitta kontoret.

    Produktinonen av ”fantasi” statistik skall synas
    eftersom den oftast är just fantasi. Möjligen gynnas tryckeribranschens upplagor, betalda med skattepengar.

    Tråkigt, men det behövs nog en hel del konkret fotarbete, för att vända Noras nedgång av besökande turister.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.