Debatt: Varför nej till integrationsarbete i skolan?

INSÄNDARE/DEBATT. Den politiska majoriteten avslog en motion i kommunfullmäktige från moderaten Lillemor Bodman och moderaterna frågar sig i ett debattinlägg hur de styrande kan vara nöjda med integrationen i våra skolor. Läs debattinlägget här.

S, C och V säger nej till arbete med integration i Lindesbergs skolor

Hur kan de styrande i Lindesbergs kommun vara nöjda med integrationen i kommunen?

Vi och många andra kan verkligen inte förstå detta när man ser verkligheten.

Lillemor Bodmans motion till kommunfullmäktige den 10 december, som avslogs av S, C och V, föreslår att alla skolformer i kommunen ska kartlägga hur man arbetar med integration, dokumentera detta och redovisa för kommunfullmäktige.

Det är säkert så att en del integrationsarbete görs och då får ju kommunfullmäktige veta det och kanske kan goda arbeten delas så att det sker en utveckling.

Att i nuläget slå sig för bröstet och vara nöjd med det nuvarande integrationsarbetet är obegripligt.

Till exempel kan nämnas att på en skola i kommunen består en förskoleklass av enbart nysvenska barn som inte kan svenska. Av dessa barn är många födda i Sverige. Det finns också förskolor med barngrupper som till största delen består av barn som inte pratar svenska. Hur lätt är situationen för personal att arbeta med det och hur fungerar integrationen?

På språkintroduktionen, Lindeskolan, är elevernas stora önskan att få svenska kompisar, att umgås med svenska ungdomar. Vad görs åt det?

Att skolan är en viktig plats för integrationsarbete borde framstå som självklart för var och en. Barn och ungdomar är ofta mer öppna och toleranta än vuxna.

När det gäller skollagen så säger den också att skolan ska arbeta med värdegrundsfrågor exempelvis den om allas lika rättigheter/skyldigheter.

Lindesbergs kommun är inte ensamma om att ha misslyckats med integrationen – det har i stort sett hela Sverige. Men vi kan aldrig ge upp den här viktiga frågan om vi vill ha bättre måluppfyllelse i skolan och ETT Sverige där alla människor känner delaktighet och ansvar för vår demokrati.

Lillemor Bodman
Pär-Ove Lindqvist
Tomas Klockars

Ledamöter i Barn- och utbildningsnämnden
Moderaterna, Lindesberg

2 Comments

  1. Nu när vi är så ”mångkulturella” så är det väl ganska så självklart att det ska finnas personal som kan svenska + andra språk, oavsett om dom har ”utbildning” eller ej, inte det viktigaste att man är ”pedagog” eller vad dom nu är, dagispersonalen, utan att barnen får det tryggt och förstås av personal. Finns väl även flerspråkiga som kan rycka in i grundskola och gymnasium, om det inte vore så satans petigt inom skolväsende nu för tiden då man tydligen är helt inkompetent om man inte är ”utbildad”!

  2. Bor du i Sverige så är språket Svenska !

    När jag var barn fick jag plugga Svensk språklära dvs, subjekt och predikat,
    adjektiv mm

    Att ungar, skall gå i klasser, där man pratar utländska språk bidrar inte till modeordet ”integration” dom är med andra ord inte tänkta att bosätta sig i landet.

    Klarar ungarna inte att prata/skriva svenska, har de naturligtvis bara en framtid
    inom gangsktervärlden eller att åka hem till därifrån de kom.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.