Debattsvar om de borttagna resorna | 24i

Debattsvar om de borttagna resorna

INSÄNDARE/DEBATT. Det har gått någon månad sedan debatten kring socialnämnden i Lindesbergs borttagande av resor för funktionsnedsatta till daglig verksamhet. Nu kommer vänsterpartisten Birgitta Lind Axelsson med ytterligare ett inlägg. Läs debattinlägget här.

Svar till John Omoomian, ansvarig inom sociala frågor för Socialdemokraterna i Lindesbergs kommun och vice ordförande i socialnämnden

I en debattartikel i 24i den 30 april och i NA den 21 maj vill du förklara och ge svar på några frågor du fått angående beslutet att ta bort resorna för funktionsnedsatta till arbetet-daglig verksamhet med befintlig personal. Dina svar väcker dock bara nya frågor och bör bemötas.

Du skriver ”Socialnämnden har en tydlig och enig ambition om att de som arbetar inom förvaltningen ska ha relevant utbildning för det de gör. Så utifrån den ambitionen landade nämnden i att vi använder vår personalresurs till det de är utbildade i.”

Min tolkning är att förvaltningens ambition är att de som arbetar som socialsekreterare ska ha en socionomutbildning, de som arbetar som undersköterskor ska ha undersköteutbildning.

Att det skulle innebära att personal på boenden inte skall köra de boende till daglig verksamhet finner jag långsökt. Personalen som arbetar på boenden har så klart många arbetsuppgifter utan särskild utbildning. Exempel matlagning utan kockutbildning.

Du skriver vidare ”vi har utifrån olika domar, SKLs rekommendationer och juridiskt stöd landat i att vi helst inte ska befinna oss i en bransch där vi inte har relevant utbildning och kompetens d.v.s. transportbranschen”

Här gör du din tolkning att socialförvaltningen inte ska köra dom funktionsnedsatta till daglig verksamhet, då de inte har utbildning i transportbranschen. Det är vad du säger.

Men varför får och kan samma personal köra samma personer till mataffären, IKEA,

Erikshjälpen och ibland på dagsturer till Dalarna. Varför måste man ha utbildning i

transportbranschen när man kör till Kullgatan och inte när man kör till mataffären, IKEA, Erikshjälpen eller Dalarna. Du blandar ihop korten, dina argument håller inte.

Du undrade ska vi utifrån likhetsprincipen särbehandla de enskilda i daglig verksamhet och skjutsa dom fram å tillbaka, till deras verksamheter varje dag. Som svar skriver du ”Vad gäller tredje frågan vet vi att daglig verksamhet för vissa av våra enskilda som deltar i den räknas känns och betraktas som ett arbete. Detta trots att den symboliska ersättningen de får inte är en lön utan den kompletteras med anda ersättningar i form av aktivitetsstöd och annat. Och utifrån den principen beslutade nämnden att inte särbehandla daglig verksamhetens enskilda.”

Här vet jag inte säkert om jag förstår vad du menar John. Men menar du att vi inte ska köra dom funktionsnedsatta till deras arbete i daglig verksamhet, då vi inte skjutsar andra människor, till deras arbeten?

Utifrån likhetsprincipen vill du inte särbehandla de funktionsnedsatta genom att köra dem till deras jobb. Det var väl magstarkt.

Det finns en anledning till varför dom här personerna bor på ett boende och varför det är viktigt, att kommunens personal och inte taxichaufförer kör till daglig verksamhet.

John, det vet ju du lika bra som jag. Dom funktionsnedsatta behöver ofta mycket stöd

och trygghet, vara med människor de känner och som förstår hur de reagerar i olika

situationer. Att ta bort resorna p.g.a. likhetsprincipen gör mig ledsen.

Förutom förlorad trygghet kommer beslutet att drabba personerna ekonomiskt. Dom får söka färdtjänst och på sin lilla ersättning betala 1600/mån för resorna. Risk finns att många slutar med daglig verksamhet, arbeten som betyder mycket för dem.

Några slutar p.g.a. förlorad trygghet, andra av ekonomiska skäl. I dagsläget har åtta personer, avslutat sin dagliga verksamhet.

Besparingar i socialnämnden drabbar dom mest sårbara i samhället. Förutom försämringar för dom funktionsnedsatta har socialnämnden under våren 2018 gjort stora neddragningar för människor med psykisk ohälsa. Man har tagit bort en stor del av boendestödet.

Och i socialnämnden har det redan flaggats för ytterligare neddragningar nästa år.

Klart är att socialnämndens pengar inte kommer att räcka. Socialnämnden måste begära ytterligare medel från KS. Politikerna måste titta på hela kommunens verksamhet.

Var ska vi spara? Det finns områden som är mindre viktiga.

Samtidigt som socialnämnden gör neddragningar diskuteras en annan fråga nämligen, en höjning, av politikerarvoden.

Var står du i den frågan John? Hur resonerar ni?

Du hoppas din förklaring ger svar på varför ni tagit beslutet att ta bort resor till daglig verksamhet med, befintlig personal. Du kan ju alltid hoppas.

Birgitta Lind Axelsson, ledamot i socialnämnden för Vänsterpartiet

Posted by on 31 maj, 2018. Filed under INSÄNDARE/DEBATT,LINDESBERG. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

3 kommentarer till Debattsvar om de borttagna resorna

  1. Agnes Falk

    1 juni, 2018 at 18:18

    Tack Birgitta! Ovärdigt av kommunen att i princip tvinga en utsatt grupp avstå den aktivitet som säkert betyder mycket för självkänslan. Efter alla fall där yrkeschaufförer förgripit sig på funktionsnedsatta är det väl jättebra att personalen själva får köra!

  2. Göran Keijser

    31 maj, 2018 at 17:16

    Sedan John O:s artikel här på 24i om att indragningen av resor till och från dagligverksamhet skulle vara betingat av att personalen inte skulle utföra arbetsuppgifter i en annan bransch, transportbranschen. Utan arbeta som assistenter. I SN 2018-01-18. Sidorna 113-115 står det att läsa varför kommunen drar in resorna till och från daglig verksamhet, det är för att spara 425 000 kr per år. Vidare läsning på dessa sidor är en förklaring till hur Lindesbergs Kommun valt att behandla den mest utsatta och försvarslösa gruppen i samhället. Där kalkylerar kommunen med RISKER om man gör den ena eller andra försämringen.
    Personalen som i dag inte kör resorna till och från daglig verksamhet, gör samma transporter inom den kommunala verksamheten som tidigare. Det framgår även det i SN 2018-01-18. Så dom jobbar fortfarande i en annan bransch. Fast med samma jobb.
    Jag personligen har försökt att föra en mailkonveration med John O i denna fråga, men det är inte möjligt, då det inte går att få ett enda svar som är ett svar.
    Så jag ser fram emot vad svaren på detta inlägg blir. För Birgitta Lind Axelsson tycks vara den enda politikern som ser problemen och konsekvenserna.
    Det ironiska är ju att när man lyssnar på John O: s partiledare, så lovar han ju i stort sett hur mycket pengar som helst till välfärden. Men när inte kartan stämmer, då gäller verkligheten för valfläsk härsknar fort.

  3. Gnällspiken

    31 maj, 2018 at 14:36

    Mycket bra, Birgitta! Tack! Du har din yrkeskompetens på sakområdet – det har inte John O, om man säger …

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.