Philip Gehrman med värstingpolon en veckan innan starten av årets Rally X Nordic Supercar.

En vecka kvar till Philips premiär i nya superbilen

LINDESBERG. Philip Gehrman har testkört sin nya VW 50-60 varv på Höljes rallycrossbana i nordvästra Värmland och på torsdag åker Philip och Team Gehrman Motorsport tillbaka till Höljes, nu för den viktiga premiären i RallyX Nordic Supercar.

-De första 20 varven var ett grundtest för att lära känna bilen, säger Philip Gehrman. Efter det kunde vi börja justera inställningarna.

Den som inte är motorsportentusiast förstår inte riktigt vad familjen Gehrman i Lindesberg sysslar med under sommarmånaderna. Sju, åtta helger med rallycross på den absolut högsta nivån kräver en total satsning av alla inblandade. Ändå gör man storsatsningen långt ifrån hur fabriksteamen gör det.

-Vi kommer med fem, sex man plus familjen till varje tävling och tycker att vi är ett riktigt team, säger Philip Gehrman. Samtidigt kommer de riktigt stora teamen med 45 personer.

Förra säsongen hyrde Gehrman Motorsport plats i rallyikonen Per Eklunds stall, men inför årets säsong beslutade man att köra i egen regi – i en egen bil – och satsa allt på Rally X Nordic Supercar. Teamet köpte en Volkswagen Polo GTi Supercar i tävlingsfärdigt skick, och har sedan dess jobbat på att förbättra (!) den tidigare VM-bilen.

-Det kommer att bli lika tufft i RallyX Nordic som i VM, säger Philip. Vi ska vara topp 3 i serien när den summeras i höst.

Polon är förstås värd ett eget kapitel. Med 1300 kilos totalvikt ger den 625 hk, några hästar färre än de värsta fabriksåken i VM-serien, men marginella hästar i tävling. Sekventiell växellåda från Mats Carlsson på Unic och motorn trimmad av TrollSpeed i Trollhättan. Turbon kommer från Garret Motorsport och den som vet inser att det här handlar om ett riktigt värstingåk.

-Efter några år på den här nivån vet jag vad jag klarar av och jag vet vad den här bilen bilen går för, säger Philip. Jag ser fram mot säsongen.

Sju tävlingar ingår i RallyX Nordic och därutöver kommer Philip att köra VM-tävlingen i Höljes och kanske någon tävling ytterligare. Men Höljes nästa helg drar igång serien och därefter är det Danmark, Lettland, Norge och Finland som det ska tävlas i innan RallyX Nordic avslutar på den omdebatterade banan i Tierp i slutet av september.

-Det är full fart under hela året, skrattar Philip. Men jag har kommit in i det här och gillar det. Man kan väl säga att jag inte har några fritidsproblem.

Glad att familjen tycker det är kul

Att alla pusselbitar är på plats krävs för att kunna göra sig gällande i de superhårda tävlingarna i RallyX Nordic. Och Philip inser att hans kugge, som chaufför, aldrig får fallera.

-Jag har gjort mina läxor och fått rutin under de år jag hållit på, säger han. Jag är otroligt glad att hela familjen och min flickvän tycker det här är kul och jag vet nu att många följer min framfart – riktigt, riktigt roligt.

Philip är sponsrad med fystränaren Eddie Bergkvist av Lindegym och träningspassen klaras av tre gånger i veckan – klockan 05.00 på morgnarna.

-Det är ingen kö på gymmet när jag är där, säger Philip och skrattar. Men jag känner att det gör nytta. Nästa vecka ska jag testa mental träning för första gången. Under ett tävlingsheat är det maxpuls hela tiden och träning på alla sätt är viktigt.

Bilen presterar 0-100 km/h på 1,9 sekunder. Alltså något snabbare än en Formel 1-racer. En brutal bil som kräver mer än en god fysik för att hålla högerfoten nertryckt.

-Nej, jag är aldrig rädd, säger Philip Gehrman på en direkt fråga. Men visst måste jag säga att det blir ett visst adrenalinpåslag när man känner krafterna. Men krafterna blir också ett beroende och jag vet att det inte finns plats för några misstag. Men jag älskar det.

Philip Gehrman försöker beskriva hur det är att stå på griden inför start.

Philip Gehrman

Ålder: 23 år

Längd: 170 cm

Vikt: 70 kg

Familj: Pappa Bobby (teamchef), mamma Helene (störste supportern), flickvännen Matilda Antman Morén och syrran Moa.

Fritid: Kompisar när jag är ledig. Träning.

Tre viktiga kuggar i Team Gehrman Motorsport. Chauffören Philip Gehrman framför Polon, chefsmekanikern Jocke Sandegren till vänster och teamchefen Bobby Gehrman till höger.

Team Gehrman Motorsport

Chaufför: Philip Gehrman

Teamchef: Bobby Gehrman

Chefsmekaniker: Jocke Sandeberg

Mekaniker: Thomas och Elina Svensson

Kock: Hjalmar Wallin

Jocke Sandegren behandlar en drivaxel som vore det en mobiltelefon.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.