Grundström försvarade uttalande i tal

i HÄLLEFORS

HÄLLEFORS. Första maj-talare på Lindholmtorpet, Hällefors, var kommunfullmäktiges ordförande Susanne Grundström (S), och Grundström fortsatte den debatt som fördes i kommunfullmäktige i veckan och som handlade om Sverigedemokraterna och Folkets hus i Bredsjö.

Bakgrunden till debatten i kommunfullmäktige var ett uttalande av Susanne Grundström i tidningen ETC. Grundström hade där menat att medlemmar i Sverigedemokraterna inte skulle kunna bli medlemmar i Bredsjö Folkets hus.

– Om vi inte är välkomna i Bredsjö Folkets hus är vi kanske inte välkomna till Hällefors Folkets hus och kommunfullmäktige, sade Sverigedemokraterna i debatten i torsdags.

Grundström håller inte med och preciserade sin mening i dagens tal.

– Folketshusrörelsen vilar på en helt annan värdegrund än den som SD står för. Jag tänkte ta detta tillfälle i akt att reflektera lite kring den diskussionen. Bara för att man blivit demokratiskt vald så är det ingen garanti för att man har demokratiska värderingar.

– Debatten i fullmäktige i förra veckan blev kort men gjorde det också tydligt att SD inte riktigt begriper skillnaden. De hävdar att de är demokratiska eftersom de är invalda i demokratisk ordning. De har ju helt fel i den analysen. Det blev en diskussion mellan SD och Anna-Lena Järnberg som var tydlig i vår ståndpunkt i frågan, anmärkningsvärt att inte övriga partier i KF tog tillfället i akt och deltog i diskussionen.

Grundström citerade Olof Palme i ”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut”.

– Därför är det angeläget att vi som står för något annat, går samman och tar upp kampen för demokratin och de demokratiska värderingarna tillsammans för ensam är inte stark, sade Susanne Grundström.