Gustav skapar för webben

i HÄLLEFORS B/NÄRINGSLIV/NORA/Okategoriserade

enebroNORA. Redan under sin utbildning till grafisk formgivare fick Gustav Enebro uppdrag åt företag att göra deras logotyper. 

– Det är kul att se tillbaka och se att flera fortfarande används, säger Gustav, KGD, Karl Gustav Designbyrå.

Norakillen Gustav Enebro valde grafisk formgivning som vidareutbildning och nu har han ett eget företag sedan 2007. Uppdrag som logotyper, media för tryck och digitala medier som webbsidor är det han fyller sina dagar med.

– Jag är grafisk formgivare, sen har det dragit åt webbhållet, säger Gustav Enebro.

Att han blev egen företagare var lite av en slump. Under sin studietid så fick han uppdrag att skapa loggor och hemsidor.

– Efter ett tag så blev det så pass stort att jag fick rekommendationen att skaffa f-skattsedel, berättar Gustav.

Gustavdelar sitt kontor med flera ensamföretagare. Deras där skilda kompetenser inom reklam kan sättas ihop till en skräddarsydd arbetsgrupp utifrån projekt, men just webbdelen är han ensam om.

– Jag har egna slutkunder, men jag jobbar också med flera reklambyråer i Örebro som hyr in mig kontinuerligt, säger Gustav.

Att ha en egen stil när man formar en logotyp eller något annat grafiskt är svårt när man jobbar på uppdrag av ett annat företag.

– Jag är ju inte fri som en författare eller konstnär, jag har ju en kund som jag måste ta hänsyn till hela tiden, berättar Gustav.

Att göra det bästa för kunden är alltid det som gäller men vissa kollegor kan nog ibland se att något är designat av Gustav. Även om de egna avtrycken inte alltid är så tydliga.

Just webbsidor anser Gustav att det finns ett stort behov av. Nästan alla företag har någon slags information de behöver ut med och då ligger ju webben nära nu för tiden, speciellt med tanke på hur vanligt det är med surfande i mobilen eller surfplattan. Men att skapa en webbsida räcker inte riktigt.

– Det behövs göras uppdateringar och det behöver ofta göras kontinuerligt, berättar Gustav.

Just digital media är en bransch där trender och nyheter dyker upp dagligen. Att hålla sig a jour med det senaste kan därför vara lite knivigt när man är fulltecknad med jobb.

– Jag måste hänga med i det som händer med sociala medier och vad som händer i den digitala världen, det är där det händer fortast, säger Gustav.

Sedan han startade 2007 har utvecklingen varit enorm menar Gustav. Men grunden är den samma.enebro-skidsm

– Jag har en kund som jag ska hjälpa kommunicera med sin målgrupp, säger Gustav.

– Teorin är den samma, sen gör den nya tekniken och de nya vanorna hos allmänheten att metoderna och medierna jag använder mig av ändras, fortsätter han.

Det senaste stora offentliga jobbet han gjorde var till skid-SM i Örebro.

– Jag tycker om längdskidåkning och tyckte det var ett roligt evenemang att jobba med. Jag fick frågan att som sponsor skapa en webbplats för evenemanget samt en logotyp till det nyskapade Örebro Skidallians. På mitt förslag gjorde jag även en logotyp till själva evenemanget som blev väldigt uppskattad.

– Lite rolig information om den är att siluetterna som skapar ögonblicksbild från herrarnas OS-sprint i Sotji. Jag undrar om Hellner, Jönsson och Pettersson kunde se att det var dem själva i symbolen, när de tävlade i Ånnaboda, berättar Gustav Enebro.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.