Projektledaren Eva Persson tar emot checken av Ola Anderberg, Bergslagens Sparbanks kontorschef i Kopparberg.

Hyttans Hemligheter får 80000 kronor

LÖA. Bergslagens Sparbanksstiftelse är på spenderhumör och har tilldelat Löa Hembygdsförening och Hyttans Hemligheter 80000 kronor inför årets uppsättning av teatervandringen.

– Bidraget från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse var avgörande för att vi skulle våga satsa även i år, säger projektledaren Eva Persson i ett pressmeddelande.

Det finns ett stort och genuint teaterintresse i Löa, både bland vuxna och barn, och teatervandringen Hyttans Hemligheter kommer i sommar att spelas för fjärde året. Teatervandringen bygger på historien om Löa hytta, som ska vara en av de bäst bevarade hyttorna i Sverige och som är kulturminnesmärkt.

– Genom teatern kan vi på ett lekgefullt och lärande sätt öka intresset för kulturarvet bland både barn och vuxna. Publiken får möta lokala karaktärer som luffaren, smeden, kolarens dotter Mira-Maja, spöket Anna med flera, säger Eva Persson.

Hyttans Hemligheter engagerar omkring 75 personer på olika sätt och under 2019 hölls hela 167 föreställningar. Under 2020 planeras för ungefär lika många föreställningar under perioden 10 juli – 2 augusti.

– Vi lägger stor vikt vid att projektet håller hög kvalitet. Exempelvis köper vi in manus, regi, scenografi, ljud, ljus och de bärande karaktärerna från professionella kulturarbetare. Utöver det sommarjobbar ett gäng ungdomar hos oss och flera barn har kommit med på eget initiativ. Det är verkligen roligt att det finns ett så brinnande teaterintresse bland barnen, säger Eva Persson.

Projektet är i sin linda, men ser ekonomiskt ljust ut. Publiken har ökat med 25 procent för varje år och under 2019 kom cirka 2000 betalande åskådare.

– Just nu är bidraget helt avgörande för att vi ska våga satsa. Det här är ett projekt som kräver god framförhållning. Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse ger snabba svar. Tack vare dem har vi kunnat kontraktera skådisar och beställa manus i tid, säger Eva Persson.

Bidraget används till manus, förberedande åtgärder som marknadsföring, sy upp kostymer, ta fram souvenirer, scenbygge, blomplantering, varor till caféer och en hel del annat.

– Kulturarbetare och ungdomar får jobb. Och när fler besöker Löa, bor på bed & breakfasts, fikar på caféer, handlar i butikerna och så vidare skapas arbete och intäkter åt lokala entreprenörer. Vi marknadsför inte bara vår teatervandring utan hela vår vackra by. Det gör att Löa uppfattas som en attraktiv plats som fler vill besöka och bo på, säger Eva Persson.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.