Ingela: Det gröna skåpet är färdigt

i BLOGG/INGELAS SAMLADE BLOGGAR

BLOGG. I ett par tidigare blogginlägg har sommarbloggaren Ingela Svedbro visat hur det går att fixa till ett gammalt skåp som inhandlades på Hjulsjödagen. Nu är skåpet målat med linoljefärg och Ingela betraktar projektet som klart. Läs Ingelas blogg här.

Tre lager linoljefärg avslutade projektet

Det gröna skåpet som jag köpte för 80 kr på Hjulsjödagen är färdigt. Efter att ha skrapat av färgen, slöjdat en ny knopp till underskåpet och målat det med tre lager linoljefärg så står det nu på plats i lilltjejens lekstuga.

Linoljefärgen heter ”Ljus Engelsk Röd” och köptes för 65 kronor på Noraskogs Antik & Byggnadsvård.

Jag frågade i butiken vilka färger som var tidshistoriskt korrekta för det här skåpet. Engelsk röd som vi valde var en vanlig färg förr på allmogemöbler. Expediten berättade vidare att pärlgrått var modefärg på 1700-talet. Då kom jag att tänka på Martine Colliander. Hon var en av de första i Sverige att inreda sitt hem i vitt och ljusgrått. Kopplingen till 1700-talet var tydlig – hennes företag sysslade med att kopiera gustavianska möbler och textilier.

Jag har målat mycket med äggoljetempera tidigare, men det här var det första projektet jag gjorde med linoljefärg. Det som är svårt i början är att måla tunt. Sista strykningen upptäckte jag att 2 mm färg på penseln räcker till att måla en bräda som är 1 meter lång! Uppskattningsvis gick det åt en matsked färg till att måla det sista färglagret.

I byggnadsvårdsbutiken rekommenderade expediten att färgen inte förtunnas, men som nybörjare går det mycket enklare att måla om färgen spädes med 10 procent balsamterpentin. Marcus som målat fönsterkarmar och fönsterbågar i linoljefärg gav mig lite tips innan jag började. Det är bra att börja med att måla detaljerna och sedan stryker man på de stora ytorna. För att det inte ska synas några penselränder måste man avsluta varje yta med att pensla långa drag fram och tillbaka. Jag gjorde tre strykningar totalt med 24 timmars mellanrum.

Något som jag upptäckte efter två strykningar är att det lätt blir flammigt. Jag googlade på problemet och fick fram en hel del värdefull information. När det ser flammigt ut, att en del partier är blanka och en del är matta så är de matta ytorna som motsvarar slutresultatet. Om andra strykningen blir flammig rekommenderas det att man målar ytterligare ett lager när färgen torkat ordentligt- då blir objektet jämnblankt. Efter ett par veckor till någon månad så mattas ytan ned (det går fortare om möbeln står i solljus). Men jag hade synliga penselränder på de blanka partierna. Det var ett tecken på att jag målat för tjockt. Jag gned bort färgen med en trasa där det var flammigt och tjockt sedan målade jag ett supertunt slutlager med förtunnad färg.

På Nora Diversehandel hittade jag en liten barnstol som jag tyckte passade till skåpet. För den fick jag betala 180 kronor. Stolen är troligtvis tillverkad i mitten av 1900-talet av en hobbysnickare. Förr i tiden så pluggade man ihop delarna på stolar. Men om man köper gamla stolar är det inte ovanligt att de är förstärkta på senare tid med skruvar. I det här fallet var det två stora, fula, nya skruvar monterade i sitsen. Vi ersatte dem med träplugg och spacklade igen skruvhålen. Sitsen var även sprucken i framkant. Med risk för att skadan skulle bli värre så sågade vi bort en del av sitsen och hyvlade till en ny bit. Även den monterades med träplugg. Sedan målades stolen med flera tunna lager linoljefärg. Under nästan hela resan har två tjejer tittat på när jag skrapat och målat och nu kunde inte lilltjejen vänta längre. Hon ville också vara med och måla! Första strykningen av stolen gjorde vi tillsammans. En trevlig bieffekt är att när man själv hantverkar blir ju ofta barnen också intresserade!

Nu blir det lunch. Sedan ska jag bygga en brickhållare. Ha en fortsatt bra sommar alla fina läsare!

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.