Ingela utforskar mat gjord på insekter

BLOGG. Sommarbloggaren Ingela Svedbro har varit i Danmark och utforskat Legoland och Vejle. Utanför Vejle hittades en utställning där man tillverkade knäckebröd av insektsmjöl, något som såklart frestade Ingela. Läs Ingelas blogg här.

Danmark är ett gästvänligt land

Jag har varit dålig på att skriva den senaste veckan. Anledningen är att jag först började jobba och senare i veckan åkte vi till Danmark.

Den här bloggen kommer att handla om mat gjord på insekter, Legoland och tre museum vi besökte i Danmark. Tycker du att det där med insektsmat låter mest spännande så hoppa ned till nedre halvan av texten.

Vår resa började vid 23.00-tiden tisdagen den 1:a augusti. Första målet var Legoland i Billund. Vi åkte med en nattfärja från Göteborg till Fredrikshamn. Sedan körde vi tre timmar i bil innan vi anlände till Billund vid 10.30-tiden. Upplägget blev väldigt bra. Barnen sov i bilen till färjan och även i bilen från färjan. Sedan turades vi om att sova, jag och Marcus under resan.

Det var lite turister efter vägarna, men många danska firmabilar. Vi gissade på att det inte skulle vara så många besökare, att många återgått till arbetet i början av augusti. Men när vi kom fram insåg vi att de andra besökarna måste ha tagit andra vägar till turistattraktionen. Det var enormt mycket folk. Vi parkerade på en åker en bit bort. Utanför entrén var det långa köer till biljettkassorna, men vi hade tur och fick betala inträde till en entrévärd som gick in i vår kö.

På Legoland ska man framför allt besöka för att beskåda legobyggena. Det var köer på upp till 90 minuter till åkattraktionerna. Vi hann åka en attraktion innan det var dags för lunch. Vi gick runt och inventerade utbudet som mest bestod av snabbmat. Det var långa köer och ont om sittplatser. En erfarenhet vi fått från tivolibesök är att äta på de finaste ställena. Ett år var vi på Jul i Liseberg och överallt var det fullt. Då gick vi till en alá carte restaurang och åt en sagolik Biff Rydberg för dryga hundralappen per person. I det här fallet var det Hotell Legoland som var det ”fina” alternativet. Vi åt en fantastisk buffé för 200 DKK per vuxen och halva priset för barnen. Knappt 1/4 av platsen var fyllda i restaurangen. Vi hade fem servitriser som passade upp på oss. Barnen fick en egen buffé och ett välfyllt efterrättsbord. När vi gick ut i parken efter maten hade det strömmat till ännu mera besökare. Vi bestämde oss för att ta en paus och åka tillbaka till parken senare på kvällen.

När vi kom tillbaka hade besöksantalet gissningsvis halverats och kötiderna till åkattraktionerna kanske snittade på 20-30 minuter. Jag och lilltjejen hann åka cirka 5-6 attraktioner innan åkattraktionerna stängde vid åtta på kvällen och Marcus och äldsta dottern något flera. Sista timmen gick vi runt och fotograferade de fina miljöerna. Under tiden landade och lyfte det plan på flygplatsen bredvid ibland med bara tjugo minuters mellanrum. Om vi enbart hade åkt till Danmark för Legoland hade det känts oprisvärt. Det finns många parker i Sverige som erbjuder lika roliga åkattraktioner som Kolmården och Skara Sommarland, men till en helt annan kostnad om man räknar in resa- och boendekostnaden i kalkylen.

Men Danmark är ett gästvänligt land att turista i och det finns så mycket mera än Lalandia och Legoland att uppleva.

Dag två bestämde vi oss för att utforska Vejle ett par mil sydost om Billund. Första stoppet var på Kongernas Jelling, ett vikingamuseum i Jelling utanför stan. Det var ett toppmodernt museum med väldigt fina animationer. Ett besök här rekommenderas varmt! Det var fri parkering och fritt inträde.

I Jelling finns också en vikingastad och många monument från vikingatiden, men vi avrundade och åkte in i centrala Vejle för att besöka ”Økolariet”, ett museum liknande tekniska kvarnen i Örebro. Även här var det fri entré. Den yngsta tjejen fastnade på en takterass där man kunde experimentera med såpbubblor och vatten. Mest intressant tyckte jag det var med insektsmat! En utställning handlade om hur mycket koldioxidutsläpp det blir ifrån djuruppfödning. För att producera 1 kg fläskkött åtgick det t ex  3500 liter vatten. Men för att producera 1 kg insekter behövs det bara 1 kvm och minimalt med vatten. Om man får välja så finns det andra proteinkällor som är aptitligare. Samtidigt så får man ställa sig frågan till vilket pris vi äter animaliskt. Om forskare säger att jorden riskerar att bli obeboelig inom en snar framtid – kan jag då tänka mig att förändra mina matvanor?

Än så länge är det inte tillåtet att sälja insektsmat i Sverige, men i museibutiken på Økolariet fanns det flera olika ”delikatesser” att välja bland. Det var knäckebröd med insektsmjöl, proteinbars, klubbor med ingjutna myror och kryddade larver. I utställningen hittade jag några recept. Vad sägs om gräshoppsburgare eller glass med bilarver? En gissning är iallafall att maten med synliga djurdelar inte kommer bli så populär.

Sista utflyktsmålet den andra dagen sade en del om Danmarks liberala alkohollagar. På Bindeballe Købmandsgård utanför Vejle kan man uppleva hur en lanthandel såg ut under sekelskiftet 1800/1900. Vid sidan av gamla emaljföremål, gammeldags godis och hantverk säljs det egna spritmärket. Vi intresserade oss för en liten flaska att ge bort i present. Den tidsklädde expediten tog fram en flaska för att bjuda på en hutt. ”Nej vi kör bil”, sade vi. Expediten spände blicken i oss som ”var kommer ni ifrån för planet”? ”I Danmark är det 0,5 promille”, sade han och räckte fram ett litet snapsglas.

Om en stund ska Marcus leverera en förpackning insektsknäckebröd till en våra djurvakter. Det ska bli spännande att se vad hon tycker om smaken.

Posted by on 7 augusti, 2017. Filed under BLOGG,INGELAS SAMLADE BLOGGAR. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

1 kommentar till Ingela utforskar mat gjord på insekter

1. S Johansson

7 augusti, 2017 at 14:27

En gång var Sverige Danskt.

Göingebygden fick leva på vad som gick att repa ute i skogen, när svenskar tömt visthusbodarna.

Mannagräs växte utanför husknutarna.

Skall vi nu bli ryss/kommunist, syrda, kan det vara idé att titta på hur våra danska grannar klarar livhanken.