Insändare om detaljplaneändring för Hitorp

INSÄNDARE/DEBATT. En uppskattad gång- och cykelväg på Hitorp i Nora föreslås bli lastbilsgata, något som Britha Engström och Britt Argårds inte gillar. Beslutet fattas av Samhällsbyggnadsnämnden Bergslagen, men nu hoppas man på gehör från Noras politiker. Läs insändaren här.

Vad tycker Nora politiker om förslaget?

Nu på onsdag den 23 augusti sammanträder Samhällsbyggnadsnämnden Bergslagen i Lindesberg. På dagordningen står bland annat ändring av detaljplan på Hitorpsområdet i Nora. Det är den mest uppskattade och mest använda gång och cykelvägen i området som någon på Nora kommun kommit på att man vill ändra till lastbilsgata. Anledningen är att sopbilar och annan tung trafik ska ledas ner till förskolan Lingården.

För oss som bor i området är detta förslag obegripligt. Förslaget är oförståeligt ur såväl ett barnperspektiv som ett miljöperspektiv. Och man kan dessutom bara spekulera i hur mycket skattemedel som är tänkt läggas ned på detta projekt.

Vi kan inte heller förstå, att ett sådant uppenbart principiellt viktigt beslut ska fattas av samhällsbyggnadsnämnden i Lindesberg och inte av kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige i Nora.

Vi undrar också vilka andra alternativ för att lösa sophantering mm. grundligt har utretts innan man kom fram till att en lastbilsgata intill en förskola mitt i ett bostadsområde är det bästa alternativet för Lingårdens barn, områdets barn och Hitorpsområdet i stort?

Vad tycker Noras politiker om förslaget? HSB bostadsrättsförening Linåkern har tidigare bjudit in samhällsbyggnadsnämnden att komma och se den aktuella gång och cykelvägen på plats men utan framgång. Undertecknande vill nu bjuda in Noras samtliga politiker att komma för att se konsekvenserna av ett sådant här ogenomtänkt förslag.

Vi hoppas att Noras politiker tar sig tid att komma och lyssna på oss och få se platsen med egna ögon. Vi vill och hoppas att ett beslut som rör alla oss som bor på Hitorpsområdet, alla barn och deras föräldrar på såväl Lingårdens förskola som Lärkeskolan fattas av Nora kommuns högst beslutande organ och inte i en nämnd i Lindesberg där bara 3 av 13 ledamöter kommer från Nora.

Nora 2017-08-20

Britha Engström och Britt Argårds

Posted by on 21 augusti, 2017. Filed under INSÄNDARE/DEBATT,NORA. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

14 kommentarer till Insändare om detaljplaneändring för Hitorp

  1. Jan Rylander

    31 augusti, 2017 at 17:20

    När man läser arkitekthandlingarna kan man konstatera att det behövs geoteknik på vändplan.
    Således korrigerar jag framtida kostnad till mer än två miljoner kronor minst.Har vi verkligen råd med detta?
    Inga andra förslag har framlagts till lösning.
    Man får inte glömma att tomten räcker ända fram till befintlig vändplan. Har man undersökt att lösa problemen inne på tomt?

  2. S Johansson

    29 augusti, 2017 at 17:13

    Man kanske skulle kalla in den här ungdomlige miljöpartisten, som förspråkar säkra gång och cykelvägar för barnen. Han har ju en sexåring.

    Men han bor ju inte i Nora !

  3. Jan Rylander

    27 augusti, 2017 at 11:37

    Bärigheten på på gång-& cykelbana är inte detsamma som för biltrafik än mindre för lastbilstrafik.
    För att få korrekt bärigheten utan mer framtida kostnader måste man göra följande:
    Borttagande av befintlig asfalt
    Gräva bort befintlig material, öka bredden enligt detaljplan
    Lägga ut fiberduk, fylla upp till färdig asfaltyta, asfaltera med minst 120 kg/m2, ev trafikmålning.
    Flera trafikskyltar.
    Slutsumman för detta spektakel blir med all säkerhet mer än en halv miljon kronor.
    Men det blir spännande att höra kommunfullmäktige när SBB (BKT) kommer att äska medel.
    Kanske frågan om alternativ till detta stora ingrepp, samt att förstöra gång- och cykelbanans säkerhet med ett beslut i Samhällsbygg om detaljplan utan att låta kommunfullmäktige besluta om denna stora trafiksäkerhetsfråga.
    Men än finns möjlighet till att överklaga Samhällsbygg´s beslut där endast tre ledamöter är från Nora.
    Vi i Norapartiet är emot detta överförmynderi som just nu pågår uppe vid Hiotorp
    Jan Rylander
    Norapartiet

  4. Birgitta Bergkvist

    24 augusti, 2017 at 16:17

    Kommer förskolan att vara kvar?Vi som bor här och blir berörda önskar inte få tyngre trafik utanför våra uteplatser, är inte bara sopbilen utan även varubilar som går till dagiset.Kan man inte göra en annan bättre planering av vägen.

  5. S Johansson

    22 augusti, 2017 at 14:04

    Sophanteringen från förskolan, är väl för fan inget nytt ?

    Förskolan har ett antal år på nacken. Hur har man klarat det ?

    Det här luktar ett desperat försök att klara ut gammal skit.

    En ”genial” omändring i detaljplanen och vips är alla problem borta; ”mjä” folk verkar inte gilla toppstyrningen.

    Blir nog att sätta sig ned i någon utskottsförhandlin på något spa.

  6. Thomas Jansson

    22 augusti, 2017 at 12:56

    Jag antar att det förutom en detaljplaneändring kommer att kosta en del pengar och det vore intressant att höra hur mycket.

    Vilka andra alternativ har utretts, har man exempelvis tittat på om inte fastighetsägaren Nora Fastigheter eller kanske någon av bostadsföreningarna i området kan dra upp kärlen till ett ställe där sopbilen kan komma åt den eller de få gånger sophämtning sker?

  7. Hitorpare

    22 augusti, 2017 at 08:46

    Till kungen.

    Idag hämtas soporna vid personalparkeringen vid Rättarvägen, säkrare än så kan det inte bli för områdets barn. Problemet som jag ser det är att Nora kommun inte vill betala för att frakta soporna till parkeringen utan föredrar att leda den tunga trafiken ända fram till förskolan. Jag tror helt enkelt det här är en plånboksfråga, vem ska betala. Skolförvaltningen vill inte betala för ev. arbetsmiljöproblem inom sitt område så istället blir det en mångdubbel kostnad för kommunen att anlägga en gata som ingen egentligen vill ha.

  8. kungen

    21 augusti, 2017 at 23:21

    haha. det kanske är bra att soporna kan hämtas från dagis på ett säkert sätt, nu tvingas ju alla gående och cyklister ut på gräset när dom möter sopbilen.

    jag tror iaf inte att all tung trafik i Nora ska ledas förbi dagiset.

  9. Ulla Karlsson

    21 augusti, 2017 at 22:13

    Om jag inte har missuppfattat saken så åker sopbilen redan en annan väg så dom kan man inte skylla på.

  10. Å C

    21 augusti, 2017 at 16:00

    Låter helt vanvettigt att göra om den vägen. Hoppas innerligt att det inte blir verklighet.

  11. South-Central

    21 augusti, 2017 at 15:48

    Det är ofta mycket man inte förstår.
    Tanken på att göra om vägen måste väl ha kommit någonstans ifrån. Har väldigt svårt att tänka mig att samhällsbyggnadsnämnden kommit på det hux flux alldeles av sig själva. Någon har väl, helt sonika, tyckt att det inte är lämpligt med tung trafik, som sopbilar och andra transporter, på gång- och cykelvägen.
    Detta var väl ett försök till lösning. Om det sen är bra eller dåligt har jag ingen direkt åsikt om. Det är väl som med det mesta att för en del är det ok och andra säger nej…

  12. Therese Hoikkala

    21 augusti, 2017 at 15:01

    Vi håller med om att frågan är principiellt viktig och att den borde hänskjutits till kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige i Nora. När man läser handlingarna så ser man också att ingen miljökonsekvensbeskrivning gjorts innan beslut nu ska tas i samhällsbyggnadsnämnden. Representant för Vänsterpartiet kommer gärna för att se området på plats.

    Therese Hoikkala Vänsterpartiet

  13. Jan Rylander

    21 augusti, 2017 at 11:58

    Redan på 70-talet när planarbetet med utbyggnaden av Hitorpsområdet var det en framsynt grundtanke att cykeltrafiken skulle ha prio ett. Att alla skolbarn i tätorten skulle ha möjlighet till att kunna cykla till sin skola, Lärke-,Karlsäng- och Järntorgsskolan utan biltrafik endast korsa gator. Den svåraste gatukorsningen var vid Coop (konsum) på Storgatan. Där förbereddes också stolpar för trafikljus. Men har under början av 90-talet ersatts med en förhöjd vägbana s.k gupp.
    Det var viktigt att de oskyddade trafikanterna fick bra möjligheter.
    Det resulterade i en trafikcykelplan med befintliga och framtida cykelleder i mitten av 80-talet.Därefter har flera nya cykelprojekt färdigställts.
    Hur klarar man transporten idag till Lingården?
    Jo det är på cyklisternas villkor.
    De som planerar idag måste också tänka långsiktigt.
    Man får inte förstöra ett långsiktigt planerande av cykelvägar med en”kvickfix-lösning”.
    Varför ger trafikverket bidrag till cykelleder? Inte för att man senare skall ändra till gata.
    Låt trafikverket medverka om de har något annat alternativ.För de perspektiv som åberopas ovan är alldeles tillräckligt för att avfärda Samhällsbyggnadsnämndens förslag.
    Jan Rylander
    Norapartiet

  14. S Johansson

    21 augusti, 2017 at 11:14

    Ett typiskt exempel, på att Nora är socialistiskt toppstyrt.

    Att prata med innevånarna, verkar närmast skrämmande för politikerna.
    För övrigt; vad begriper egentligen ”pöbeln” om samhällsplanering ?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *