Isak Isaksson framför två typiska former med fantastisk glasyr.

Isak Isaksson – ny profil hos Sandbergs

NORA. Aldrig tidigare har Sandbergs utställningshall i Nora gästats av en drejare. Men med lera och glasyr har Isak Isaksson drejat sig genom livet och är idag en av få i världen som behärskar extremglasyr i högtemperatur.

-Jag är bortskämd som pensionär som får göra något så här roligt varje dag, säger Isak Isaksson när han levererade sina porslinsverk på Sandbergs i Nora.

Alla som normalt besöker Sandbergs utställningar i Nora brukar mötas av högklassig glaskonst och någon gång ibland en målande konstnär av rang. Men den utställning som påbörjas i morgon torsdag består alltså av keramik.

-Jag har drejat i 46 år och beskriver mig hellre som en duktig konsthantverkare än en konstnär, säger Isak Isaksson.

För gemene man finns en keramiker i nästan varje vänkrets, men få når upp till Isak Isakssons klass. Hans porslin har vunnit priser i Japan och varit representerade på utställningar i både USA och i Japan.

-Hantverket handlar ju om två delar, säger Isaksson. Först ska man göra eländet på drejskivan och brännas och därefter kommer delen med extremglasyr, både oxiderande och reducerande.

Isak får det att låta hyggligt enkelt, men bakom design och form och därefter en vacker glasyr, ligger otroligt mycket teknik och fysik.

-I min värld är det stor skillnad på 1294 grader i brännugnen och 1296, säger han med ett leende.

En riktigt kul utställning att titta på och för att vi ska förstå ännu lite bättre får Isak Isaksson själv förklara sitt arbete. Fascinerande, men kanske lite överkurs för alla oss som bara tycker hans alster är vackra.

-En glasyr är ett sort glas, glas-yr. Glasyrer till bruksgods innehåller oftast hög mängd med kvarts för att uppnå hög slitstyrka. En kristallglasyr är starkt alkalisk med förhållandevis låg kvartshalt men en hög halt av zinkoxid. Just zinkoxiden är det ämne som kristalliserar sig, men jag har även molybdenkristaller och kristaller gjorda av mangan.

-Sammansättningen i de olika kristallglasyrer jag har är extremt noggrant blandade, jag har en våg som väger med 3 decimaler och ner till 0,001 gram, en noggranhet som är ett måste vad gäller kristallglasyrer.

-De flesta alster är drejade i porslinsmassa, porslinet krymper 11% i bränningen och då måste glasyren också krympa lika mycket så det gäller att testa fram en lämplig glasyrblandning.

-Bränningstemperaturen är en annan variabel som är viktig, de flesta kristallglasyrer jag har bränns i +1295C på exakt 6, tim och 25 minuter, ökar jag eller sänker temperaturen med 3 grader så blir det kaos. Samma sak med tiden, plus 5 minuters bränntid innebär en temperaturökning på 3 grader. Efter topptempen sänker jag temperaturen 200 grader och stannar där. På en timme har en kristall vuxit med 10 mm, 2 timmar är således 20 mm, det finns en oändligt antal ställtider upp-o-ner för att göra olika kristallstrukturer.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.