Hanna Fridhamre

Löpning, crossmix och träningsvärk

Hanna Fridhamre
Hanna Fridhamre

I onsdags var det åter dags för en lång löprunda. Jag har ju bestämt mig för att iallafall en gång i veckan springa riktigt långt. Jag hade bokat löpdate med en vän vilket var tur för det var inget inbjudande väder. Jag kom hem från jobbet och bytte om och sedan var det bara att ge sig iväg. Det småregnade och blåste inte alltför skönt. Både jag och M hade ingen större lust men vi vet ju att det blir bättre när vi gett oss iväg och kommit igång. Målet för denna tur var 15 km. Vi stack iväg och mötte upp ännu en vän som skulle följa med den första milen.

Vi började med en tur runt Åsbosjön vilket kändes i benen rätt fort då det är mycket backar samt att vinden inte hjälpte till, men som sagt allt blir så mycket lättare med trevligt sällskap och vi hade snabbt avverkat den första milen och då vek L av och jag o M fortsatte vidare. När vi (jag) på stumma ben slutade vår runda visade det sig att vi hade sprungit 16,77 km vilket jag är otroligt stolt över. Det är den längsta sträckan jag någonsin sprungit, och det som kändes ännu bättre är att flåset är riktigt bra. Konditionen är alltså riktigt bra just nu, det är mera benen som sätter stopp.  Den stora frågan är vad gör jag åt dem? Kan jag träna upp benen eller kommer det av sig själv? Som vanligt när jag är osäker så saker så ser jag till att kolla upp de. Hittade detta på nätet.

ARTIKEL: Hur du tränar upp din benstyrka på bästa sätt som löpare

Traditionellt finns en missuppfattning om att styrketräning skulle ha en negativ inverkan på utvecklingen för löpare vilket inte alls stämmer.

Som löpare är det viktigt att ha en god styrka i benen för att på så vis undvika att drabbas av skador av olika slag. Traditionellt finns en missuppfattning om att styrketräning skulle ha en negativ inverkan på utvecklingen för löpare vilket inte alls stämmer. Tvärtom finns mycket att vinna genom god benstyrka.

Vinsterna med god benstyrka
Löpning innebär en mycket stor belastning på våra ben då dessa får bära upp hela vår kroppsvikt i varje steg. Den genomsnittliga löparen tar omkring 80-90 löpsteg per minut under en löprunda. Multiplicera det med hur många minuter ni springer och ni förstår säkert att benen får utstå en enorm påfrestning. Vanliga skador bland löpare är muskelbristningar, löparknä, benhinneinflamation med mera. God styrka i benen kan hjälpa er att undvika detta! Under lång tid har man dessutom sett att uthållighetsträning kombinerat med styrketräning ger en bättre utveckling för utövaren. Tillbaka i tiden har man dock sett negativt på styrketräning för uthållighetsidrottare, vilket till viss del lever kvar än idag. Då ansåg man att det var oklokt att träna styrka då detta skulle rendera i ökad vikt och osmidigare kroppar. Men idag vet vi att om man har tillräcklig mängd uthållighetsträning som bas i träningen blir inte kroppen mottaglig på samma sätt för muskelbyggnad som om man enbart tränar styrka. En långdistanslöpare löper därmed aldrig någon risk att få riktigt stora muskler som skulle vara i vägen.

www.alltomlöpning.se

Så nu ska jag lägga upp ett benprogram och se om jag kommer känna något resultat. Kommer bli spännande då jag aldrig vart såhär långt i min träning.

Skrev ju förra gången att jag ville så mycket. Valde därför att inte springa Kumla Stadslopp utan köra crossmix för Stefan Truedsson i lördags. Träningen var otroligt rolig och inspirerande dock riktigt jobbig. Man tycker att man är rätt tränad tills man har gjort ett pass med Stefan. Men med stumma ben, armar, blodsmak i munnen OCH ett stort leende går man därifrån. Dagen efter körde jag ytterligare ett crossmixpass och det blev inte lättare för då hade vår tränare fått massa inspiration.  Denna helg gav verkligen kroppen ett rejält pass och träningsvärken kom som ett brev på posten.

Jag på tal om träningsvärk. Det har blivit mycket prat om detta med träningsvärk bland vänner runt omkring mig som tränar. Vissa får ingen, vissa får lite och vissa får mycket. Jag tillhör kategorien som får ofta samt mycket. Har även då fått höra att får man träningsvärk så är man otränad. Kan det verkligen stämma? Som vanligt när något dyker upp i mitt huvud så måste jag kolla upp de.

Träningsvärk är följden av att man tränat hårt. Resultatet blir att formen förbättras. Men det innebär inte att man måste få träningsvärk för att träningen ska ge effekt. Man kan komma i form även genom att trötta ut musklerna lite mindre när man tränar. www.aktivträning.se

Om man belastar sina muskler på ett nytt eller intensivt sätt, kan man få träningsvärk. Både vältränade och otränade kan få träningsvärk och den brukar kännas som mest ett till två dygn efter själva belastningen. Oftast ger träningsvärk med sig inom en vecka.

När man får träningsvärk uppstår en svullnad i musklerna som gör ont. Det är inte helt klart varför musklerna svullnar.

Att ha träningsvärk är inte farligt, men när man har ont kan man ta det lite lugnare med träningen eller träna de muskler som inte värker.

Stretching och uppvärmning har mycket liten eller ingen effekt på träningsvärk. Många upplever ändå att det känns skönt att värma upp innan träningen och att stretcha efteråt.

Om man tränar och vill undvika träningsvärk kan man tänka på att öka träningsmängden och belastningen stegvis och att träna regelbundet. www.1177.se

Det är inte helt lätt det här med träningsvärk, det som jag kommit fram till i alla fall att det är olika för olika människor och att beroende på hur hårt du tänjer kroppen och dina muskler så får du olika mycket träningsvärk. Dock kan jag säga till er som inte får träningsvärk, var glada för det för idag känner jag mig som 90 år och kan knappt röra mig.

En annan rolig sak är att nu är det ett lag från min löpgrupp anmält till Vårruset i Örebro den 21 maj. Vi ligger alla på olika nivåer i vårt löpande men jag o M har bestämt oss för att ge allt. Här ska det testas så får vi se hur långt det håller. Så det får nog bli lite intervallträning nu innan så att man får upp tempot.

Ha en bra träningsvecka alla 🙂

HANNA FRIDHAMRE

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.