Hanna Fridhamre

Mål för träningen

hanna bloggJag har funderat en del angående mål kring min träning. Speciellt nu när det är ett nytt år och många avlägger nyårslöftet att NU ska jag förändra mitt liv och börja träna, äta sundare, gå ned i vikt m.m. Det syns verkligen på gymmet då det är mycket fler personen som man inte sett tidigare plus många fler över lag som kommer och tränar.

Jag är en sådan människa som måste ha tydliga mål för min träning för att kunna motivera mig. Det kan vara tävlingar, viktnedgång m.m.

Jag har flera gånger tidigare börjat träna och varit i riktigt bra form då mitt mål kommer för att efter att jag genomfört det sluta träna helt, jag har tappat all motivation. På sista tiden har jag börjat fundera på varför? Hur ska jag kunna fortsätta motivera min träning efter uppnådda mål? Jag vill ju få in träningen som en del av mitt liv och min vardag.

Ett steg var att börja träna på gym. Jag valde att binda mig på ett år med autogirobetalning, detta för att då vet jag att pengarna dras varje månad oavsett om jag tränar eller inte. Sedan har jag satt upp flera delmål i form av löptävlingar under året. På varje mål har jag även delmål som springa längre, snabbare, bygga muskler m.m.

Jag kommer även berätta om mina mål för att sätta lite mera press på mig. Vet andra så kan jag inte komma undan. Alla är vi olika men detta fungerar på mig.

Min löpgrupp på söndagar är ytterligare ett sätt att motivera mig. Då handlar det ju inte bara om mig och min träning utan andra också. Jag kan ju då inte bara strunta i det för att jag inte orkar samt jag lär hålla igång så att jag orkar. Det är även otroligt motiverande för mig att få vara med i andras träning, tänk att jag kan peppa och få andra att träna samt må bra.

Jag tycker verkligen att det funkar för mig nu. Min förra skräck att träna på gym har blivit en sådan positiv upplevelse att jag nu kallar det mitt andra hem. Nya erfarenheter, nya sätt att träna, nya vänner är bl.a. några positiva erfarenheter som jag har fått med mig. Så väga testa, det kan inta annat än bli fel och som för mig det bästa jag har gjort.

Mina mål för 2013 är:

* Startmilen 10 km

* Vårruset 5 km

* Blodomloppet 10 km

* Kilsbergen trailrun 14 km

* Åstadsloppet 2,1 mil

* Norasjön runt 2,1 mil

* Sylvesterloppet 10,384 km

Detta är det jag bestämt nu, vem vet, det kan ju tillkomma mer.

Hur tänker ni kring träning och mål? Hur många börjar för att sen trappa av o sluta? Någon som har andra bra tips?

2 Comments

  1. Jo det finns ju många roliga lopp att välja och fler kommer vilket är riktigt roligt. Klassikern har jag också vart inne på att köra men aldrig kommit till skott då jag skulle vilja ha sällskap.

    Tack! Hanna

  2. Tufft att genomföra. Många lopp. Men du ser ju inte så gammal ut.
    Jag har själv genomfört klassikern 4 ggr på 4 år. men det var länge sedan.
    Nu finns det så många olika roliga lopp att välja på.
    Lycka till!

    Karl Eriksson

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.