När ska man vila

Freddy_bloggJag tänkte denna vecka skriva lite om träning och sjukdomar/förkylningar. Som jag skrev i förra inlägget så fick jag denna förkylning som bara verkar gå runt runt för tillfället då det är flera olika virus och bakterier som härjar. Jag tror jag ändå hade tur då jag endast hade 2 dagar med feber och sen ytterligare 4 dagar då jag inte kände mig 100% med hosta och snorig näsa.
Jag får ofta frågan när kan man börja träna efter en förkylning? Det är en ganska svår fråga då man måste känna sin kropp ganska bra och veta hur den reagerar på olika sorters träning. Men ett bra linje att följa är att så länge man är täppt eller snorig i näsan och inte har ont i halsen, bröstet eller feber så kan man träna lite lätt men helst inte på platser där andra personer tränar så som till exempel ett gym eller olika idrotts grupper . Detta är pga två anledningar, första anledningen är för din egen skull då kroppen redan har en liten infektion som den arbetar med så är den mer mottaglig att få något nytt virus eller bakterie. Den andra anledningen är att risken är stor att du smittar någon annan ur gruppen eller på gymmet och det vill man ju inte. Även om jag ser detta väldigt ofta när man är på olika gym och offentliga idrottsplatser, alltid är det någon som är förkyld och ändå tränar bland andra. Jag tycker personligen att det är helt fel och den personen som är förkyld visar noll hänsyn till andra individer som vistas och tränar i samma lokal.
Felet många gör som även jag gjort många, många gånger är att när man känner sig 100% frisk så startar man alldeles för hårt för att man kanske känner sig stressade att man missat 1-2 veckors träning eller att man kanske gått upp något kilo. Detta är inte bra då risken att bli sjuk igen är väldigt stor pga att du stressar kroppen alldeles för mycket då den fortfarande jobbar med att återhämta sig efter viruset/bakterie. Nu på äldre dagar så har jag lärt mig att skynda långsamt. För att visa ett exempel så har jag den senaste veckan tränat ganska lugnt för att få igång kroppen igen efter sjukdagarna och det är först idag (20/3) som jag kört ett halvhårt pass, alltså 8 dagar sen jag började träna lite lätt efter min förkylning. Hade detta varit när jag var yngre hade jag nästan med all säkerhet varit sjuk igen vid det här laget. Detta är inte lätt då man känner att man vill köra stenhårt och känna sig helt slut efter passen men man måste tänka långsiktigt och jag får fortfarande påminna mig själv om det här ganska ofta.
Ett till tips, om du varit sjuk och ska dra igång med träningen igen så känn efter ordentligt och är du osäker ta 1 dag extra vila, det brukar löna sig i slut änden.
Om ni läsare har några frågor till mig så lämna skriv i kommentarer så ska jag försöka svara på dem i nästa inlägg.
Ha de gött och träna smart!
BandstaltecSpeedplay (1)Kilman logo 340Friway
Posted by on 21 mars, 2013. Filed under BLOGG,Okategoriserade. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *