Öppen repetition lovade en rolig teatersommar på Stadra

i HÄLLEFORS B/KULTUR/NÖJE/NORA
16Stadra_1
Ur ”Apelsinträdet”.

STADRA. I tisdags kväll var det öppen repetition inför sommaren föreställningar på Stadra Teater och de smakprov publiken bjöds på lockade till en riktigt smaklig teatersommar.

– Jag tycker det är lika roligt varje gång människor kommer hit och vill se vad vi gör, säger teaterdirektören Magnus Wetterholm.

Sommaren på Stadra Teater ser inte riktigt ut som vanligt. Normalt är att man en vårrepertoar med enskilda föreställningar, en stor sommaruppsättning och med en avslutningsvecka bestående av enskilda evenemang och föreställningar.

I sommar blir det två föreställningar som spelas parallellt och med en avslutningsvecka som i sin tur avslutas med en föreställning med Rickard Wolf.

– Ja, det här är lite speciellt, säger Magnus Wetterholm. Dels blir det ”Apelsinträdet” av Henning Mankell och dels ”Glädjens Akademi” av Stefan Jansson.

Under den öppna repetitionskvällen fanns de flesta aktörer och barnskådespelare på plats och även om det gnisslade lite här och där stod det klart att Stadrasommaren kommer att bjuda på såväl eftertänksamhet, samhällsengagemang som ren och skär glädje.

Magnus Wetterholm är långt ifrån statisk i sitt sätt att tänka och valde helt enkelt att tänka nytt.

– Jag läste ”Apelsinträdet” i höstas och den gick verkligen fram till mig, den drabbade mig, berättar Magnus. Hur går det för de här karaktärerna? Men det fanns begränsningar och vi kunde ju inte spränga pjäsen. Vi kunde nämligen inte plocka in våra Stadrabarn, och det har varit väldigt meningsfullt genom åren. Dessutom ville vi sjunga schlagers och därför valde vi att också sätta upp ”Glädjens Akademi” där Stefan skrivit texten och fått in alla schlagers.

”Glädjens Akademi” kommer att roa och ”Apelsinträdet” kommer att beröra.

– Man får lära känna några karaktär och då framför allt paret Axel och Karin och Axels gode vän Oskar. De försöker handla rätt, men det blir hela tiden fel. En pjäs om grundbegrepp som ”hederligt folk” och hur man ska vara som människa. Ett viktigt ord för Mankell är solidariskt. Pjäsen är väldigt berörande.

Regissören Johan Bernander har en betydligt mer personlig relation till Henning Mankell än de flesta.

– Jag hade Henning Mankell som teaterchef i Växjö för drygt 30 år sedan på Kronobergsteatern när jag var en ung skådespelare, berättar Johan. Vi har inte haft jättemycket kontakt på senare år men han blev en vis gammal man och jag har alltid haft en otrolig respekt för hans engagemang. Nu visade det sig att han faktiskt skrev den här pjäsen ”Apelsinträdet” under tid när vi arbetade tillsammans och pjäsen är sensationellt aktuell, som om Henning hade skrivit den idag.

– Pjäsen beskriver Sveriges utveckling från 1936 till 1984 och det är precis som om Mankell förebådade den utveckling som varit från 1984 till nu när man verkligen ser folkhemmet krackelera. Häpnadsväckande samtida.

”Apelsinträdet” har premiär den 8 juli och ”Glädjens Akademi” har premiär den 15 juli och föreställningarna varvas fram till den 14 augusti då avslutningsveckan på Stadra Teater tar vid.

Ur "Apelsinträdet".
Ur ”Apelsinträdet”.
Ur "Apelsinträdet".
Ur ”Apelsinträdet”.
Ur "Glädjens Akademi".
Ur ”Glädjens Akademi”.
Ur "Glädjens Akademi".
Ur ”Glädjens Akademi”.

16Stadra_5

Regissören Johan Bernander hade Henning Mankell som chef för 30 år sedan.
Regissören Johan Bernander hade Henning Mankell som chef för 30 år sedan.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.