Rutger Ahlbeck (NP), Pia-Maria Johansson (LPo) och Jan Larsson (MP).

Oppositionen skriver öppet brev till S i Nora

INSÄNDARE/DEBATT. Landsbygdspartiet, Miljöpartiet och Norapartiet skriver i ett öppet brev till Socialdemokraterna att prestige inte ska avgöra frågan om en konstfrusen isbana i Nora och hoppas få med sig Socialdemokraterna på ett kommunalt övertagande. Läs det öppna brevet här.

Öppet brev till Socialdemokraterna i Nora

Kommunen står inför ett viktigt beslut om framtiden för konstisbanan. Under socialdemokratisk ledning har kommunen sedan 2008 aktivt stöttat banan ekonomiskt. Det har främst motiverats med att den är viktig för barn och unga. Denna inställning är lika viktig nu och i framtiden som den har varit de senaste tolv åren. Folkhälsa och idrott hör ihop. Vi måste från samhällets sida värna om välgörande utomhusaktiviteter för barn och unga.

Kostnaden för att driva isbanan har varit för hög. Det är vi alla överens om. Vi – Lpo, Mp och NP – bedömer att driftskostnaden kan minskas avsevärt. Det förutsätter att kommunen tar över driften av anläggningen. De stora besparingarna ligger i samordning med Nora fastigheter vad gäller drift och skötsel samt energieffektiviseringar. För att det senare ska vara möjligt måste hela idrottsområdet vid Karlsängskolan ses som enhet och integreras med varandra. Med en solcellsinvestering inom området kommer elkostnaderna att minska rejält. Vi vet att tennisklubben redan har planer på en solcellsinvestering. En kommunal drift av isbanan skapar stora möjligheter. Sammantaget tror vi att kommunens nettokostnader för isbanan kan halveras i förhållande till dagens kostnader.

Vi uppmanar Socialdemokraterna att verka för en kommunal drift av isbanan. Den är till ovärderlig nytta för barn och unga. Prestige får inte avgöra denna viktiga fråga. För oss är sakfrågan den viktigaste. Vi är övertygade om att ni kommer att vinna i aktning genom att verka för ett kommunalt övertagande av konstisbanan. Tillsammans kommer vi att lyckas.

Pia-Maria Johansson, oppositionsråd LPO

Rutger Ahlbeck, andre vice ordf. kommunfullmäktige NP

Jan Larsson, gruppledare MP

1. Till ”ej bandyspelare.”

Du har verkligen en poäng ! Beskrivningen passar 100% in på Noras politiska
    skridskopiruettter.

Inhyrda spelare, (konsulter) drar kulor, så att ”noralaget” måste dra in svångremmen
    för dom som inte är ackrediterade inom ”utskott” och kommunala bolag.

2. Varför går inte föreningens ekonomi ihop? Är det så att pengarna går till dyra spelarlöner? Som köps in från andra klubbar?
    Jag har hört att föreningen vägrar lämna ut sin ekonomiska redovisning beroende på just detta. Det kanske ni kan svara på, Piamaria och Ari?

3. Man tar sig för pannan !

Noras framtida ekonomiska avveckling, skall bestämmas av folk i klass VI
    dvs ”utskott”.

Välhängd oxfile och Chateu Cheval Blanc 2010 kostar en del slantar på lilla ”goumetkrogen”.

En liten grupp inom Noras ledning måste se till att matpengarna inte försvinner till ”välfärd” och annat elände.

”Bröd till bröder” fixar att ”the show goes on”.
    Dom andra får blodpdding för att överleva.

4. En kommunal drift av bandybanan i Nitro /Noras önskemål faller inte i harmoni med Noras utvecklingfilosofi , o ekonomi , finns flera andra föreningar som åxå behöver tillskott , så låt utskottet ta ställning vad som är bra för Nora Kommun !

5. Pia-Maria. Det är bra att politiker ville underlätta för ungdomsaktiviteter utomhus. Frågan är varför just bandy verkar vara en så stor sak. Det är det inte för Noras ungdomar. Intresset är lika med noll. Det kommer att krävas stora investeringar i mångmiljonbelopp för att driva Danfo Arena vidare. Det politiska parti som kommer med det briljanta förslaget att lägga konstgräs på Karlsäng kommer att fira stora trumfer. Planen kommer då att användas året om. Inte som nu, några futtiga vintermånader. Vi är en bit in i 2020 nu. Inte 1960. Lyssna på vad kidsen vill. Klättring, skatepark, konstgräs, innebandy, padel, E-sport.
    Möt ungdomarna med framtiden i stället för att tvinga på dom forntiden.

6. Det här med en ”promenad”, till ishallen vill jag länka till logistiken runt
    ”stordagiset” i Hitorp.

Ett helt nytt behov av transportleder dvs året runt hållna cykel och gångvägar
    är av nöden. Ingen, inte ens politiker, kan begära att ungar, skall pulsa på
    oplogade cykelvägar, för att inte tala om mammornas som skall ta sig till Hitorp
    i snöstorm.

En kommunal utveckling i ”billverkstaden” kan vara att låna ut cyklar och barnsadlar. Förra leveransen till invandrarlägret, har väl ”tatt slut”. eller gått på export.

En ny ”cykelbanekonslt”, måste snarast anställas eftersom transporterna glömts bort.

7. Om man som kommun har dålig ekonomi som många andra kommuner så måste man ju avväga hur man använder varje krona. Och som jag läst mig till så krävs det dyra investeringar för att det ska kunna användas över huvudtaget, det blir ju inte bättre av att man inte vet hur dyra dom är…

Så om det finns alternativ som redan är utan krav på dyra investeringar så kanske man ska hålla sig till dom ?

Vet inte hur många som säger att det är självklart att kommen ska ta över isbanan tänker men man kan ju dra en enkel liknelse med att köpa en bil. Skulle ni köpa en bil som blå ryker, knackar i toppen, och läcker olja ? Den går ju att köra bara man fyller på olja så det är ju ett kap ! eller ?!

Och att halvera kostnaden låter som ett tomt löfte från en politiker så länge det inte finns en korrekt uträkning. I den lär ju även finnas med hur mycket en solcells park skulle kosta samt hur mycket dom okända kostnaderna för planen landar på.

Det svider givetvis att kommunen väljer att ta över driften men som sagt måste man vända på varje krona så måste dom tuffa besluten tas hur obekväma dom må vara !

8. Jens och Ron Jon. Vi kan inte säker säga att kostnaden går att halveras utifrån att det bygger på annan energikälla. Däremot kan vi säga att driften minskar OM kommunen använder sig av samordningsvinter som kan göras genom den kontroll som sker både i ishallen och bandyn. Dessutom har Nora bostäder kompetens som kan klara att sköta isen, vilket gör att man kan slippa externköp som idag uppgår till ca 500 000. Att man ska ta ”ta sig en promenad” blir svårt för våra barn och unga att hinna på gymnastiken. Har du varit vaken hade du sett hur mycket skolor och förskolor använt isen. 70% av tiden är använd av dem 30% av bandyn. Lite skillnad är det väl också att åka ute i det fria jämfört med en hall..

9. Nackdelen med stängda utskott och dörrar med hemliga förhandlingar,
    ”byggringar”, är att ”förtroendevalda”, med serviettavtal, har sålt ut det eventuella förtroende, dom en gång haft.

Redovisa hela Karlsängskolans detaljplan, inklusive avtal och pengahantering
    med div konsulter.

Får vi aldrig se, eftersom det ligger under ”regnbågsmattan” i komunhuset

10. ”Ovärdelig nytta för gamla o unga”.
    Ska vi alltså dra den diskussionen ytterligare? Att åka skridskor kan inte vara en mänsklig rättighet! Vill skolan åka griller får man ta en promenad till ishallen. Faktum kvarstår, det finns inga ungdomslag i NNBS! Inga. Noll.
    Vakna upp lite nu