Rylander om snöröjningen i Nora

i INSÄNDARE/DEBATT/NORA

INSÄNDARE/DEBATT. Snöröjningen har orsakat tvättbrädeseffekter i såväl Nora som i Lindesberg nu i vinter, och Jan Rylander, Norapartiet, menar att detta hade kunna avstyrts med en annan upphandling. Läs Jan Rylanders debattinlägg här.

Varför blir vägen som en tvättbräda vid snöröjning i Nora kommun?

När en väg skall få en slät yta bearbetas den av ett tungt fordon med en avsevärd längd mellan axlarna. Då kan en plog bearbeta underlaget så att det blir jämt- exempelvis med stor plogbil med barlast eller väghyvel. Plogbladet studsar då inte på varje litet hinder- vare sig det är snö eller grus som bearbetas.

Men det blir allt vanligare att snöröja med kraftiga traktorer i stället.

De har kort hjulbas, stor höjd- och jämförelsevis ringa tyngd. När en sådan plogar nyfallen pudersnö på en jämn yta är det inga problem. Men vid hårda strukturer, exempelvis frusna bilspår i snön lyfts och studsar plogen. Hela ekipaget börjar gunga och så har vi tvättbrädan. Ju högre hastighet desto större blir tvättbrädan. Man har väl sett hur traktorer och entreprenadmaskiner gungar fram även när de framförs på en jämn asfaltväg. Detta är ökande med högre fart.

Nu återstår endast att tillgripa kraftigare maskiner som kan trycka plogen och få bort tvättbrädan/räfflorna.

Det ekonomiska utfallet (merkostnad) måste beaktas och bedömas vid en upphandling av snöröjning. Detta innebär inte att det lägsta anbudet i verkligheten är det fördelaktigaste, utan man måste se på helheten vad en maskins prestanda jämfört med extra kostnader för sandning, breddning, upplastning, väghyvling m.m. som måste göras. Dessa åtgärder kanske icke behöver göras om kravspecifikation tar hänsyn till alla faktorer.

Följer man kriterierna för vinterväghållning som SBB:s direktion tagit del finns inget som talar om ovanstående problem.

Samtidigt kommenterar avdelningschefen på SBB att ”Entreprenörerna har information om hur de ska använda sina redskap”.

Vem på SBB kontrollerar utfört arbete när till exempel Kvarnvägen från Hagbyån upp mot Vårdcentralen har varit som en tvättbräda sedan i torsdag den 15 februari och till måndag 19 februari fortfarande är sådan. Kolla Prästgatan med all isbark där många är gående.

De kostnader som SBB säger att de tjänar på upphandlingsavtalen förbrukas i andra tillkommande kostnader och således blir dyrare.

Jan Rylander, Norapartiet

9 Comments

  1. Det gör väl inget att köpa det erbjudandet med lägst kostnad så länge denne levererar det man ska. Jag antar att vinnande anbud har fått i uppdrag att skotta och hålla vägbanorna rena från snö. Det har man ju uppenbart misslyckats med… Jag tänker närmast på häromdagen när man med GRÄVMASKIN får stå och gräva bort snö utanför Direkten.

    Jag förutsätter att vid misslyckad leverans så sker heller ingen fakturering!

    Skulle något våga sig på att faktiskt kravställa vad en snöröjning ska ha för resultat så är jag övertygad om att den som utför tjänsten gör det på rätt vis, annars utgår ingen ersättning.

  2. Norabo C

    Den demokratiska och direktoriska ledningens skrivbordsprodukt, cykelåkning för kommunalanställda,har visat sig behäftad med ”biverkningar”. Dom vill inte åka på de 10 cyklarna som inköpts. (Cyklarna arkiveras tills vidare i någon källare)

    Vad var det nu med ”biverkningar” ?
    Tja, man måste till exempel, hålla snöröjning, så att kommunalanställda anländer i oskadat skick till sina papper.

    Men man kunde prova med hästar. Rejält broddade utgör knaggliga gator inget hinder.

  3. Funnes det obegränsat med pengar vore det väl inga problem. Massor med personal och maskiner att tillgå. Är kommunen beredd att lägga pengar på det?
    Vi kanske kan ta lite från ”vård,skola och omsorgskontot, känns det ok? Man kanske kan spara in lite på vårdkontot om det blir färre halkolyckor.
    Fast jag håller med om att det varit, och fortfarande är, bedrövligt på vissa gator. Men vintern har ju också varit extra besvärlig med mycket snö,kyla och till o med regn.
    Men varför inte fråga kommunen om de är villiga att skjuta till mer resurser så man kan snöröja,oftare och med bättre maskiner. Men prioriterar man inte det här så får vi väl ta det som det är. Man kanske inte måste kunna åka cykel överallt jämt, man kanske kan vänta ett par timmar innan man går att handlar osv…

  4. Kalle

    Förstår inte vad det som är skämmigt att handla på lågpris ?
    Varenda pensionär handlar på röda lappar, loppis eller i lågprisaffärer.

    Att Direktionen, blir tvungen att att fiska i samma vatten, är naturligtvis inte bekvkämt, eftersom man utåt vill,”styla” och leka fina familjen.

    Lågpris på snöröjningen, ger effekten dåligt plogat, dåligt sandat, lite benrott och kritik. Men köper man 2:sortering tja !
    Det är ju de ”demokratiskt” valda, som väljer den här vägen.

  5. Tur att det snart är val.
    Tänk om alla röstade på S Johansson nu till valet.
    Nora skulle BLI helt J-A perfekt!
    Han är bäst på allt och vet hur och vad man ska göra i alla lägen!

  6. De här problemen med tvättbräda är vanligt även på mindre vägar där Trafikverket har ansvaret.
    Jag var i kontakt med en chef på verket för några år sedan när vägen var så gott som oframkomlig och bilar låg i diket.
    Det slutade med att vägskrapan fick göra jobbet.
    Vid resonemang med denna chef föreslog jag att det skulle ställas krav vid all upphandling att rätt maskiner för ändamålet måste användas.Han höll med mig men något krav på maskiner fick dom inte ställa.Lägst bud gäller.
    Budvinnaren ska tjäna pengar och skaffar underentreprenörer med skamligt dåliga maskiner för även dom ska ju gå med vinst.
    Det räcker inte att informera om hur de ska använda sina redskap om de inte har dom rätta.

  7. Nu skall vi inte vara sånna !

    Samhällsbygnads——–, vad det nu heter, består av amatörer, skolfolk, politiker, mm.
    Det är väl inte att begära att dom har kunskap om vad dom ”upphandlar”.
    Dom sitter ju i ”direktionen”, för att det är bra för bankboken.

    Är väl självklart, att killarna som plogar, måste raka av skiten snabbt som ögat för att få affären att gå ihop. Man får så att säga vad man betalar för.

    Ett tips, vore att prata med killen som sköter cykelbanorna. Den mannen plogar snyggt och sandar.
    Enda godkända i Nora. Han kunde hyras in som konsult av Samhällsb——.

  8. Därtill kommer snålheten, eller vad det nu är, att acceptera jordbrukstraktorer med alltför smalt frontblad och kompensera det med sidovinge. Resultatet blir att vid fuktig snö kan inte frontbladet lägga undan snön tillräckligt långt åt sidan utan plogtraktorns eget bakhjul trampar fast blötsnön på vägbanan. Sidovingen klarar inte att ta bort den fasttrampade snön utan efter plogning kvarstår en packad snörand som snart övergår till is och utgör ett hot mot väggreppet för all trafik.

  9. Faktum är att i år har resultatet efter snöröjarna varit mindre bra i centrala Nora. Knöggligt, snövallar som legat länge ocv.
    Men det finns även privat personer som skiter i att skotta trottoarerna, längs brunnsgatan har det varit bedrövligt på en del ställen. Där borde kommunen gå in och se till att dom sköter det dom ska. ALLA trottoarer ska vara skottade så att människor med rullator kan ta sig fram.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.