Senaste nytt om Coronaviruset

BERGSLAGEN. Från och med onsdag morgon inför Länstrafiken nya rutiner som en följd av coronaviruset. Avspärrade säten närmast chauffören och nya rutiner för biljettköp kommer att gälla.

Att kollektivtrafiken fungerar i kristider är förstås oerhört viktigt och för att kunna fortsätta att ansvara för att människor kan ta sig mellan hem och arbete/skola inför idag Länstrafiken två nya rutiner.

Dels spärras sätena närmast föraren av och dels kommer inga biljettköp att kunna göras i bussarna. Biljetter kan förköpas på olika sätt och visas för föraren eller valideras i biljettmaskinen.

– För att minimera kontakten mellan förare och resenärer kommer det inte vara möjligt för resenären att köpa biljett ombord av föraren. Det finns så många sätt att köpa biljetter på så jag hoppas att det inte kommer att betyda särskilt stora störningar för våra resenärer, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef i ett pressmeddelande.

Redan under tisdagen blev det klart att Lindeskolans gymnasium i Lindesberg övergår till distansundervisning och att detta även gäller kommunens vuxenutbildning på Masugnen. Distansundervisning träder i kraft även på Pihlskolan i Hällefors samt på Capus Grythyttan.

Från Nora kommun meddelas att man förändrar rutinerna för matservering. På förskolor som har haft bufféservering införs nu istället karottservering.

I Nora har man även stängt Fritidsbanken tills vidare.

Från Lindesbergskretsen av Röda Korset meddelas att man pausat gruppverksamheterna och stängt butikerna i Lindesberg och Frövi månaden ut. Röda korset kommer istället att lägga fokus på hjälpverksamhet och man har upprättat ett Infocenter i verksamhetslokalen på Skolgatan 7.

Där sprider man relevant och uppdaterad information från Krisinformation och Röda Korset på flera språk, bland annat arabiska. Man har även en volontärverksamhet dit man kan ansluta sig om man vill gå under Röda Korsets flagg med intyg och våra välkända västar på sig och hjälpa till med att handla åt nödställda och dit även nödställda kan ringa för att få uppdrag utförda. 

1 Comment

  1. Att det inte längre går att köpa biljett på bussen, innebär att dom, som inte har
    IT kunskap eller smartfon, i princip inte kan resa kollektivt.

    Behövs nog en person, som kan hjälpa IT- handikappade, på bussen, ungefär, som förr med en konduktör.

    Om man inte kan serva resenärer, får man inga passagerare och då lägger man väl helt sonika ner, men det kanskke är hela iden

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.