Nu ska nya anledningar att resa till Bergslagen hittas.

Stiftelsen och Destination Bergslagen skapade framgångsrik kampanj

i ETTAN/HÄLLEFORS/LINDESBERG/LJUSNARSBERG/NORA

BERGSLAGEN. Coronapandemin och Covid-19 kastade de flesta turism-strategier i papperkorgen inför sommaren 2020, men en nytänkande kampanj, ordnad av Destination Bergslagen och Sparbanksstiftelsen, skapade en besökssuccé.

– Vi finns till för att locka fler besökare till våra destinationer. I det arbetet ingår gemensamma marknadsföringsinsatser, destinationsutveckling och samverkan med bolag, föreningar och ideella organisationer, berättar Håkan Ceder, verksamhetsansvarig för Destination Bergslagen som drivs av Tursam i Bergslagen i ett pressmeddelande.

Coronan kastade omkull alla planer som fanns inför sommaren 2020, men man bestämde sig tidigt för att inte sitta och titta på.

– Men vi kunde ju inte sitta och avvakta för det. Därför började vi spåna om vad vi kunde göras istället. Resultatet blev kampanjen ”Sommaren i Bergslagen”, säger Håkan Ceder.

Tanken med kampanjen var att nu i länet, med fokus på lockande natur- och kulturupplevelser i Bergslagen. Dessutom ville man lyfta fram de senaste årens starka tillväxt av lokalproducerade smaker från Bergslagen. Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse ställde upp med finansiering och detta möjliggjorde att flera insatser kunde genomföras.

Och man satsade rejält. Första delen var en krysslista med de över 100 naturreservat som finns i Bergslagen och därefter förnyades turistkartorna med en tanke om att varva en av sex sjöar under sommaren.

– Vår stora satsning var en trycksak på åtta sidor som skickades ut till 80 000 hushåll. Den innehöll bland annat en fikaguide och ett reportage om Chris Kläfford som vandrar genom Bergslagen, berättar Håkan Ceder.

Man annonserade och producerade film och man tog också fram ett antal utbildningsfilmer riktade till företag och hur man bäst visar upp Bergslagen.

Resultatet av kampanjen har varit en stor framgång, även om turism är ett svårt område att mäta. Sociala medier har tagit emot kampanjen positivt, broschyren har tryckts extra och Destination Bergslagens hemsida har fler besökare, främst från Örebro. Kaféerna rapporterar om fler besökare och Loka Brunn har haft sin bästa sommar på tio år.

– Det känns jättekul att kampanjen gått så bra. Bidraget från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse har gjort stor skillnad för vårt arbete. Dessutom har kampanjen bidragit till att fler företag inom besöksnäringen klarat sig bättre genom coronakrisen, avslutar Håkan Ceder.

1 Comment

  1. Den av Nora kommun avlönade ”turistchefen”, har alltså producerat ett antal
    trycksaker. Ser ut att vara ett lönande ”extraknäck”.

    Något avtryck ha r det inte gjort i Nora (löneutbetalaren)
    Kan tänka mig en rejäl inbesparing, genom att avsluta Nora turistbyrå

    En bergslagsfilial i Lindesberg gör samma nytta

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.