Hanna Fridhamre

Tung period samt tävlingsdags!

Hanna Fridhamre
Hanna Fridhamre

Just nu är jag inne i en period med tung träning. Jag har visserligen omprioriterat min träning lite nu pga att jag vill koncentrera mig mera på löpningen. Dock slutar jag inte med styrketräningen, den har verklige gett mig och min löpning resultat. Jag fick en kommentar förut som löd:
– Varför kör du styrka när du löper?, personen i fråga tyckte inte att de gick hand i hand. Men det anser jag att det gör och ville kolla upp om det stod något
skrivet om de för att få lite ”kött på benen”. Och visst hade jag rätt, som löpare ska du träna styrka för att bli bättre.

Varför styrketräning vid löpning?
Publicerad i träning & motion 12 januari 2011

Senor, ligament och skelett behöver längre tid på sig att anpassa sig än muskler när man börjar träna. Även när man ökar sin träning blir dessa punkter oftast de svaga länkarna som kan leda till skador. Därför är styrketräning ett jättebra komplement som stärker just dessa strukturer!

Som utövare av en konditionssport behöver man viss explosivitet, men även stabilisering av leder och senor så att de kan utstå högre påfrestning – och för detta är styrketräning optimalt. Som löpare är det bra att styrketräna benen utöver bålen för att bli så löpstark som möjligt.

Styrketräning har bland annat följande positiva effekter på kroppen – utöver att man blir starkare:
1. Ökad viloförbränning – man får större muskelmassa vid styrketräning, och muskler kräver mer energi än fett.
2. Ökad bentäthet – då man utsätter kroppen för belastning, speciellt viktigt för kvinnor som ofta råkar ut för benskörhet (osteoporos).
3. Effektivare andning – om man styrketränar bålen kan man andas mer optimalt, och detta kan direkt överföras till löpningen.

Speciellt punkt nummer tre känner jag stämmer in på mig och min löpning, jag andas lättare nu och faller inte fram likadant vid trötthet som jag har skrivit om förut. Det känns skönt att ha på svart och vitt att den träning jag gör verkligen är bra för mig och min löpning.
Men som sagt, tuffare träning gör ju också att kroppen får slita hårdare och blir i perioder mer sliten. Jag har ju bestämt att jag ska på egen hand eller tillsammans
med en vän springa en längre runda en gång/vecka. I torsdags var det dags igen. Denna gång hade tack o lov mera tur med vädret. Vi hade inte helt på förhand bestämt vart vi skulle springa utan tog det lite som det kom. En sak är vi överens om iaf, det är inte lätt att springa i Nora utan att stöta på backar, och många backar blev det vilket fick vår snittid på km att bli lite sämre än förra gången.

Men längre kom vi, denna gång sprang vi hela 15,11 km. En helt underbar känsla efteråt, har nog inte trott riktigt att jag har haft dessa längder i mig. men sen är det ju så mycket roligare att springa med sällskap också.

Sedan har jag konstaterat att tiden går väldigt fort, det är redan dags för mitt premiärlopp nu på lördag. Då ska jag springa Starmilen i Örebro, 10 km, http://www.ifstart.se/.
Dock insåg jag när jag skulle betala och läste deras PM att jag har anmält mig i tävlingsklass!! gulp. Hittade ingen motionsklass då jag läste och anmälde mig. Har nu lärt mig vikten av att läsa noga. JAJA, bara att bita i det sura äpplet och göra det bästa av situationen. Längden är ju inge problem för mig utan det är nu tiden jag jagar.
Mitt mål är att slå mitt personliga rekord från Åstadsloppet i höstas på 51,57. Jag har inga större förhoppningar på det men det är bara att testa. Hoppas all håller tummarna på lördag kl 14.00.

Satt häromdagen och kollade tävlingskalender för 2013 i Närke, det är mycket lopp som jag skulle vilja ställa upp i. Det kanske kommer bli fler än vad jag satte som mål i början.

Mina mål för 2013 är ju:
* Startmilen 6 april 10 km
* Vårruset 21 maj 5 km
* Blodomloppet 22 augusti 10 km
* Kilsbergen trailrun 7 september 14 km
* Åstadsloppet 12 oktober 2,1 mil
* Norasjön runt 14 september 2,1 mil
* Sylvesterloppet 31 december 10,384 km
Är även sugen på:
* Kumla Stadslopp 27 april 10.0km
* KFUM Multisport Sprint 8 juni 9.0km
* Svartåloppet 10 augusti 14.0km
* The Run Örebro 3 september 10.0km

Vi får se vad jag orkar och hur formen håller, men nu blir det att fokusera på lördagen. Rapportering kommer nästa onsdag.
Till dess ha en bra träningsvecka!

//HANNA FRIDHAMRE

2 Comments

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.