Vad kostar sommarens turister?

i HÄLLEFORS/LINDESBERG/LJUSNARSBERG/NORA

BERGSLAGEN. Kommunerna slåss om turisternas gunst och semesterkassa och förutom de privata entreprenörernas egna satsningar är det kommunerna som finansierar turistbyråer och marknadsföring. Frågan är om satsade kronor per invånare är tillräcklig.

I utflyttningskommuner har turismen blivit viktigare och viktigare. Besöks- och upplevelsenäringen växer, men få entreprenörer klarar att på egen hand få turisterna till närområdet. De kommunala turistbyråernas roll har blivit viktigare och viktigare och idag gäller det att finnas med på turistmässor både i Sverige och utomlands för att tidigt börja locka reseentreprenörer och andra inför nästa sommar.

Frågan är om det satsas tillräckligt? I Bergslagen har man den gemensamma organisationen Tursam som verkar för alla fyra kommunerna och marknadsför destinationen Bergslagen. Resultatet  av turistverksamheten är oerhört svårt att mäta och antalet besökare på en turistbyrå är bara ett av många mått.

Hur mycket som ska satsas på den kommunala turistverksamheten är upp till politikerna. Idag är de flesta överens om att turistverksamheten måste få kosta pengar, men satsningarna varierar stort mellan kommunerna.

I Bergslagen tycks Nora vara den kommun som sätter störst värde på den kommunala turistverksamheten och satsar mest – mest i hela länet för övrigt. Varje invånare i Nora satsade 248 kronor år 2012, att jämföra med 76 kronor per invånare i Lindesberg. Motsvarande siffra för Ljusnarsberg var 105 kronor och för Hällefors 194.

Hur stor den kommunala satsningen i turistverksamheten ska vara finns ingen norm för och i utpräglade turistkommuner kanske det privata initiativet är större. Lysekil satsar 76 kronor per invånare, Hjo satsar 191, Ystad 96 och Västervik satsar 84 kronor.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.