Wohlgart fick pizzeriakänsla på restaurang

BLOGG. Bloggaren Wohlgart Andersson är åter i vardagen i Sverige och gör den här gången en personlig recension av en restaurang i Lindesberg som fått en ny ägare. Läs om Wohlgarts intryck i dagens blogg.

En bra kock är A och O – men allt måste fungera

Restaurang Fenix i Lindesberg har fått ny ägare, det måste undersökas. Sonen till Mohammed Zakholi som tidigare är känd i pizzeriabranschen i Lindesberg. Sonen känner jag dock inte, men nu ska han ge sig in i restaurangbranschen istället. För att lyckas med det, har personalen dock en del att lära. Visserligen småsaker som var fel, men de var många. Man fick lite pizzeriakänsla över det hela tyckte jag. På en pizzeria kan man inte räkna med samma goda service som på en restaurang.

Vi beställde bord för vi hade väntat oss att det skulle bli mycket folk. Det hade vi dock inte behövt göra. Det var konstigt nog inte alls så mycket folk, fast det var relativt nyöppnat.

När jag besöker en ny restaurang, gör jag alltid ett toalettbesök. Så som det ser ut på toaletten, kan man förvänta sig att det ser ut i köket också. Här fanns inget att erinra, det såg bra ut.

Vi beställde förrätt och vin, men fick inte vinet till förrätten, utan till den fick vi sitta där och torka. När den senare serverades, placerade man vinet mittemot den som beställde. Beställaren brukar annars få smaka på vinet man beställt och godkänna det. Så blev det dock inte.

Biff beställdes, den var kanonbra! Man har en bra kock som jag inte vet vem det är. Kocken kunde dock inte veta att jag skulle bli nöjd. När servitrisen till slut tog upp beställningen, fick man ingen fråga hur man ville ha den stekt. Så brukar det vara på aktade restauranger.

När det är mycket folk får man vara beredd på att vänta länge. Så mycket folk var det inte, jag tycker därför serveringen blev alltför långsam. Man borde i alla fall fått något att dricka. Nu var åtminstone en av personalen ny i branschen, alla är vi barn i början, men när man väl lärt sig, kan det här bli riktigt bra. En bra kock är A och O, men hela ledet måste fungera om en så grinig kund som jag dyker upp.

2 Comments

  1. Vi var också där i Lördags.
    Att dom har en hel del att lära är det ingen tvekan om. En meny och prisuppgifter är väl något de flesta gäster vill ha. Ingen meny, inga priser presenterades utan det var muntlig meny som gällde.
    Vi fick beställa snabbt och det tog lång tid innan drycken kom på bordet.
    Som van restauranggäst så upplyste vi om hur vi ville ha köttet stekt så det är inget att bli upprörd över att man inte fick frågan.
    MEN när maten kom blev jag glatt överraskad, en perfekt stekt köttbit med garnityr mycket smakfullt upplagt och potatisen i en separat skål till varje gäst.
    Får dom bara lite tid på sig så kan det bli något riktigt bra, snabbare servering och tydligt innehåll på menyn är också viktigt!

  2. Blir ett tungt ansvar för skolan, att lära ungarna ”vett och etikett”. En del klarar
    inte ens att äta med kniv och gaffel, eller sitta som folk på en stol.

    Grythyttan, försöker ju så gott det går, men krogar behöver lågavlönad personal

    Den framtida krogjobbarna kommer från ut från skolan, i ett uselt skick, socialt sett.
    Hua mig för att gå på krogen och förvänta sig viss elegans, även om det finns
    exklusiva (dyra) undantag.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.