Wohlgart om att ha gäster på besök

BLOGG. Bloggaren Wohlgart Andersson har haft fyra gäster på besök i BanPhe och dagarna har fyllt med strand- och båtliv. En kompis ska dessutom börja valla en allt större Wohlgart på långa promenader. Läs Wohlgarts blogg här.

Inga skamkänslor av att potatissalladen tog slut

I söndags morse vinkade jag av mina fyra gäster från andra sidan bukten. De har hus i en by som heter Hauy Yang, som ligger cirka 12 mil söder om Hua-Hin. Det enda den byn har som inte finns här än är ett vattenfall och en järnvägsstation. Ja, de har faktiskt en berömd återvinningsstation också. Det skulle jag vilja ha en här också. De har en second hand shop till den på saker som folk har slängt.

Tror deras beach är lika lång som här, 12 kilometer. Men i år hade de inte kunnat bada de senaste veckorna. Antingen för höga vågor eller också massa maneter. Dessa maneter fiskas upp av ortsbefolkningen, de säljer dessa sedan till Kina, tror de gjorde mat av dem.

Men för turism har vi bättre förspänt på vår beach. Vi har minst tre båtar som cirkulerar runt öarna utanför BanPhe, varav två av dem är svenskägda. Varje år mina gäster kommer åker vi med någon av dem. I år blev det MS Carma, som är den nyare större båten. Den har 45 sittplatser + soldäck, men man tar tydligen aldrig med mer än 30 personer.

Tycker jag är ett bra tänk, man kan alternera på platserna. Båten har övervåning med tak, men jag föredrar att vara på undervåningen, man får på så sätt närmare till baren. Tycker det är för jobbigt att gå upp för trappen med mitt knä, i synnerhet om man ska bära på något att dricka, och det har man för det mesta på en båt.

Förra gången vi åkte med den båten satt vi på övre plan. Det var då jag upptäckte det problemet. I år satt vi där nere baktill på båten, ett perfekt ställe om det funnits hållare eller bord att ställa groggen eller ölen. Blev det för varmt kunde man gå in i baren som hade många platser. Där vilade jag middag när blodsockret steg.

Middag ja, det var en alldeles förträfflig lunch som serverades. En potatissallad som nog var den godaste jag någonsin ätit. Jag tog en extra portion med bara potatissallad, jag hade inga som helst skamkänslor för att den nästan tog slut. Fanns potatisgratäng också att ha till den grillade kycklingen och till fläskköttet som serverades. Till efterrätt blev det glass till kaffet.

Nu gick jag händelserna i förväg. De kom alltså på tisdagskvällen, men då ville de bara vila. Onsdagen hanns det med bad och solande före drinktiden som var utsatt till klockan 16.00. Upp tidigt på torsdagen för att hinna äta frukost och åka till båten, som utgår 11 kilometer utanför BanPhe. Vi var tillbaka slutkörda vid 17.00 tiden, det blev därför vila eller fria aktiviteter.

Fredagen ägnades åt shopping och det var med nöd och näppe att vi hann hem till utsatt drinktid. Hela lördagsförmiddagen slarvades bort, på eftermiddagen visade jag upp den mobila bastun vi sätter upp efter stranden. Efter det åt vi varma mackor till travet, de icke travintresserade satt vid den nyöppnade baren som startat upp bredvid hotellet där de bor.

Efter det var hela vistelsen slut. Det blev inget besök på djungelrestaurangen i år som vi brukar, men de verkade nöjda med vistelsen ändå.  Nu är det att återgå till vardagen igen, börja laga mat hemma istället för att ränna på restaurang varje dag. Nu har jag jul och nyår att se fram emot, därefter en visarun den 2 januari. 3 januari är det en resa till Koh Chang med övernattning och fiske inplanerad med ett gäng från Villa Kon Ao.

Jag har ju inte direkt fulltecknat i min almanacka, men det vill jag inte ha heller. Jag blir bara latare och latare och fetare och fetare. Leffe vill göra något åt det, och tänker börja valla mig med promenader. Det låter inte som det ska bli promenader med ölstopp som jag alltid hade på mina promenader i Roi-Et. Så något att se fram emot är det väl inte.

2 Comments

1. Ja, jag klagar inte. Men nu har det varit ruskigt kallt en vecka. Vi hade bara 16 grader en morgon. 16 grader här är mycket kallare än 16 grader i Sverige.
    Sovit med öppen balkongdörr ett par nätter, blir billigare elräkningar när man inte behöver använda AC