Wohlgart om tio Guds bud

i BLOGG/ETTAN

BLOGG. Bloggaren Wohlgart Andersson börjar bli lite blödig och oroar sig för vart han hamnar när det så småningom är dags att resa vidare. Läs här hur Wohlgart klarar sig mot Guds tio mäktiga bud.

Buddha är mer livsstil än religion

Jag satt och läste 10 Guds Bud, jag skulle kolla hur många jag brutit mot. Man börjar ju bli till åren kommen, och lite orolig för var man ska hamna!

Det börjar krångla till sig redan på första budet, ”Att tro på Gud”. Jag har en oplockad gås med Gud, har berättat om det i serien Gropungar, som ligger på www.lindebloggen.com

Där har jag också berättat om när jag under en hjärtoperation 2005 fick en NDU-upplevelse. Det förändrade min inställning positivt till Gud, konstaterade att det finns någonting. Är inte frälst, möjligen lite kristen, men här bryter jag mot att jag gillar Buddha också, om han nu är en Gud. Buddha är inne på att man ska leva livet, det tilltalar honom! Buddha är mer en livsstil än en religion tycker jag!

Det händer att jag går till kyrkan, men det är inte ofta. När jag gör det så är det naturligtvis den glada Pingstkyrkan jag går till. Ska gå dit igen när det kommer en predikant från Gävle som jag aldrig kommer ihåg vad han heter, men jag känner igen namnet när jag hör det.

Han är känd och riktigt häftig tycker jag. Då gick jag faktiskt till kyrkan två söndagar i rad! Den ordinarie prästen försökte få upp samma stämning söndagen därpå, men det blev inte alls på samma sätt. Någon läsare måste veta vem jag menar, jag kan verkligen rekommendera honom, hur okristen man än känner sig för dagen!

Jag är uppväxt med kristna föräldrar, åtminstone morsan, farsan var inte så kristen om han slog sig med hammaren på tummen i alla fall. Då visade sig att han kunde många fula ord som man snabbt snappade upp minns jag. När man sedan använde orden man lärt sig, fick man tillsägelse av morsan. Var har du lärt dig så fula ord? Jag förrådde aldrig farsan, utan sa någon annan som också kunde de orden.

Nästa år ”Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn” Är det kraftuttryck som f-n och jävlar som menas, tror jag inte Gud bryr sig om det, det är ju inte hans namn man åkallar! Men ”Herre Gud”, hör man ju ganska ofta, undrar just om de tänker på att de syndar då?

Nr 3 Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. Det betyder kanske att man inte ska jobba söndagar, så det har jag också brutit mot. Men det gör ju prästen också!

Nr 4 Visa aktning för din far och din mor. Det budet tycker jag att jag klarat.

Nr 5 ”Du skall icke dräpa” Ett bud jag klarar galant.

Nr 6 och 7. ”Du skall inte begå äktenskapsbrott” och ”Du skall inte stjäla” Har jag brutit mot, utan att gå in på några detaljer.

Nr 8. ”Du skall inte vittna falskt mot din nästa” Det är väl att prata skit om någon antar jag. Har jag säkert brutit mot också någon gång.

Nr 9 ” Du skall inte ha begär till din nästas hus” Är det avundsjuk man menar, så är jag så avundsfrisk som man kan vara. (Vafalls, fanns inget ord som hette så, måste läggas till i den svenska vokabulären).

Nr 10 ” Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom” Här blev det svårt att tolka vad som menas, men får jag lindrigare straff om jag erkänner, så okej, Det var inte många av dem som jag klarade, så det här går väl helt åt helvete, i ordets rätta bemärkelse! Man kan ju få syndernas förlåtelse om man har tur, men jag vet inte hur många gånger, det oroar naturligtvis.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.