Christer Linde pratar mycket om tårtbitar och hur principerna för bearbetning av plåt går till.

Bilentusiaster får utbildning innan köp

i ETTAN/LINDESBERG/NÄRINGSLIV

LINDESBERG. Ska man ta steget från entusiast till superentusiast? Steget kan vara stort för en bilentusiast och företaget KNT Hjul & Verktyg ger den som funderar en chans att prova på innan man tar steget. Med jämna mellanrum anordnar man nämligen kurser i plåtbearbetning på de plåtmaskiner man säljer.

För de allra flesta är plåtbearbetning hokus pokus, men för bilentusiaster som renoverar gamla bilar med femtio år på nacken är plåtbearbetning i någon form ett måste. Men det krävs en hel del för att själv forma konvexa och konkava ytor på delar och paneler för karosser i stålplåt eller aluminium.

KNT Hjul & Verktyg, som säljer maskiner för bland annat plåtbearbetning, anordnar därför kurser i flera steg för de som står på tröskeln till att börja göra sina egna plåtdelar. Kursledaren Christer Linde är på plats ett par dagar i månaden för att guida kursdeltagarna i hantverket.

-Det krävs en hel tränande och en förståelse för teorin, säger Christer Linde.

Deltagarna får prova på att krympa, sträcka och falsa plåt och dessutom får de chansen att göra mjuka, runda former i Engelska hjulet, en maskin som funnits väldigt länge och som fortfarande använder den gamla tekniken.

Drömmen är förstås att kunna göra egna karossdetaljer till renoveringsobjekten hemma i garaget, men efter en dags utbildning inser deltagarna att det kräver en hel del för att kunna göra en ny skärm till amerikanaren.

Kursledaren Christer Linde blir överöst av frågor efter varje moment, men ödmjukt går han igenom frågorna och visar vad det är som händer med plåten när den bearbetas.

-De som börjar med det här fortsätter oftast, säger han. De flesta som renoverar gamla bilar eller motorcyklar håller på helt själva, men det finns de som går samman och hjälper varandra. Man brukar säga att om man är fler än tre är det ett gubbdagis.

Christer Linde visar hur en plåtbit kan förvandlas till en motorcykelskärm.
Här demonstreras hur en plåtkant krymps.
Sick- och falsmaskinen är en av de mest använda vid renovering av gamla bilar.
Christer Linde visar en plåtkeps, som finurligt nog också kräver de olika momenten som visas under kursen.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.