Bronsman stolt över personalen

i LJUSNARSBERG/MÅNGA HAR LÄST.../NÄRINGSLIV
Engagemanget hos Peter Bronsman (och slipsen) är detsamma som för 20 år sedan.
Engagemanget hos Peter Bronsman (och slipsen) är detsamma som för 20 år sedan.

KOPPARBERG. Det var en strålande glad Peter Bronsman, VD på Kopparbergs Bryggeri, som under måndagens 20-årsjubileum försökte sammanfatta en fantastisk utveckling sedan köpet av bryggeriet 1994.

– Det roligaste idag är att vi toppar listan över de varumärken som de brittiska pubägarna helst vill ha i sitt sortiment, säger Bronsman.

När Peter Bronsman och brodern Dan satsade allt de hade och lite till för att köpa det nästan torrlagda Kopparbergs Bryggeri kunde ingen ana den utveckling affärerna skulle få. Från ingenting till fjolårets omsättning på 2,4 miljarder kronor.

– Det roligaste minnet var nog när jag kom hem till Göteborg efter att ha köpt bryggeriet. Då visste man ju inte vad som väntade.

Då, 1994, såg bryggeriet inte mycket ut för världen, men Bronsman var full av idéer.

– Det första jag gjorde var att köpa grön färg och målade om de grå byggnaderna.

Den gröna färgen fick bli en symbol för förändringen och med smart marknadsföring skulle bryggeriet 20 år senare vara ett jätteföretag med över 300 anställda. Bronsman hade en egen plan för hur man först skulle erövra svenskarna och därefter övriga världen.

– Idag säljs Kopparberg på de bästa barerna över hela världen. Att köpa Kopparbergs Bryggeri är ett av mina bästa beslut. Jag känner väldigt starkt för Kopparberg och människorna här.

Vad betyder Kopparberg för dig?

– Kopparberg betyder mycket för hela dryckesvärlden. Kopparberg har blivit ett begrepp. Nästa steg är att vårda det begreppet. Ute i världen vet ingen vad Lindesberg, Örebro eller Göteborg är, men Kopparberg känner man till.

Vad har varit nyttan med att företaget finns i Kopparberg?

– Vi har aldrig fått någon ekonomisk hjälp av att finnas i Kopparberg, men vi har däremot fått ett jäkla engagemang. Vår viktigaste styrka är personalen. Andra skryter om sin personal, men de kan fan inte vara bättre än vår personal. Jag är väldigt stolt över personalen.

Huvudkontoret finns i Göteborg och frågan om bryggeriets framtid i Kopparberg måste ställas.

– Fel, huvudkontoret finns här (Bronsman pekar på sitt eget huvud). Fabriken i Kopparberg kommer att vara kvar. Jag kan bara ta ansvar fram till dess jag ligger i graven, men jag ska göra vad jag kan.

Vad kan Kopparberg som kommun göra, tycker du?

– Jag tror man måste försöka göra hela byn mer känd, rida lite på vår framgångsvåg. Hittar man rätt kan framtiden vara lika positiv för bygden som för vår fabrik. Hela Kopparberg skulle kunna byta skepnad.

Du har alltid gått din egen väg och inte alltid gillats av etablisemanget. Hur ser du på din VD-roll?

– En VD måste kunna göra fel. Man måste gå på en nit ibland, det tror jag man behöver som människa. Som VD lever jag med i det dagliga hela tiden och jag vill ha det så.

2 Comments

  1. Tack för en trevlig kväll, och du Jonas, du är kanon.
    LINDGÅRDENS VÄRDHUS/JOHNNY MED PERSONAL.

  2. Är bra att det finns de som vågar satsa i glesbygden.Det behövs!
    Gratulerar till den stora framgång och lycka till i framtiden.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.