INSÄNDARE/DEBATT. Kommunalråden Ewa-Leena Johansson (S) i Ljusnarsberg och Bengt Storbacka (S) i Lindesberg vill kraftsamla för att inte hamna i periferin. De båda vill se en satsning på tåget Stockholm-Oslo 2.55 och Bergslagsdiagonalen. Läs debattinlägget här.
Vi gillar idén Stockholm-Oslo 2.55
Vi gillar idén Stockholm-Oslo 2.55, tåget som ska knyta ihop två huvudstäder på under tre timmar. Vilken vinst för klimatet och för regionens attraktivitet! Om inte banan byggs hamnar Örebro län troligen allt mer i periferin om höghastighetståg byggs från Stockholm mot Jönköping, Göteborg och Malmö/Kontinenten. Allt nordväst om Vättern kan hamna utanför de stora stråken. Samtidigt laddar Oslo och Göteborg för snabbtåg och binds det ihop med Helsingborg, Malmö och Köpenhamn så börjar kanske även Stockholm på sikt att hamna lite utanför…
Vi tror också på Bergslagsdiagonalen som bygger ett stråk i nord-sydlig riktning genom vårt län och knyter ihop Östergötland med Mälardalen, Bergslagen och Gävleborg. Det är viktigt för arbetspendling och flera stora industrier. Vi får en knutpunkt mitt i Örebro län för två viktiga stråk, väst-öst och syd-nord. Men när Ödeshög, Askersund och Gävleområdet nu fått sin del av Bergslagsdiagonalen så gör de ”brexit”. Inte mycket till solidaritet! Lindesberg och Ljusnarsberg står ensamma kvar tillsammans med Ludvika och Borlänge att kämpa för en fortsatt utbyggnad av RV 50. Skogsindustrin, Korsnäs, Meritor, Baettr, Kopparbergs bryggeri, ABB i Ludvika och SSAB i Borlänge med flera är beroende av stråket. Det är riktigt stora exportindustrier!
Dessa industrier drabbas även av försämrad kollektivtrafik för sina anställda från december i år om vi inte lyckas få till det. Busstrafiken mellan Ramsberg och Lindesberg utökas visserligen medan linjen Lindesberg – Gusselby tas bort. Bångbro, Kopparberg, Ställdalen, Hörken, Grängesberg trafikeras men boende i Stjärnfors, Löa, Vasselhyttan hänvisas till tåget i Kopparberg eller Storå för vidare färd. Omställningen försvåras om fler behöver bil om bussturer och hållplatser försvinner. Vi kan inte enbart mäta hur många som reser utan snarare utveckla infrastrukturen särskilt som t ex elever eller andra som pendlar till arbetet nu får det svårare. Troligen kommer fler i framtiden att välja att ta bussen och tåget till jobbet om vi har en bra kollektivtrafik. Det kostar mycket men vi behöver föra en mer strategisk framtidsinriktad dialog om detta.
Det kostar också för arbetsgivare och anställda om bussturer försämras i vissa stråk. Vi har samtalat med de stora industrierna som har anställda som på vissa sträckningar behöver överge kollektivtrafiken för att ta sig till arbetet. Har man bil är ju inte det något större bekymmer men ger fel signaler. Bussturer som idag går samtidigt som tåget, längs riksväg 50 från Örebro till Lindesberg försvinner så de som idag tagit bussen från Hovsta eller Svampen får färre turer att välja på, alternativt cykla eller åka bil till tåget i Örebro eller Lindesberg. Några bussturer blir kvar men det blir mindre bekvämt att välja kollektivtrafiken vilket är tråkigt.
Det handlar om vår utveckling och identitet som region. Vi hör ihop. Det ska vara hållbart för alla. Då är det också viktigt med bra vägar på landsbygden för att ta sig till bussen, sedan till tåget eller närmaste tätort, för att därefter kunna ta del av de stora stråken nord-syd eller Stockholm-Oslo 2.55.
RV 50 från Lindesberg till Dalagränsen behöver bli 2:1 väg med möjlighet att köra i 100km/h. Hällabackarna och Silverhöjden behöver åtgärdas så tung trafik kan ta sig fram säkert till omlastning till tåg. Kollektivtrafiken behövs för arbetspendling särskilt som vi nu ser tendenser på att arbete på distans kan öka även efter pandemin. Som sagt. Vi gillar Stockholm-Oslo 2.55 och vi gillar en robust länstrafik och en utbyggd RV 50 som bygger vår region starkare. Människor, näringar och industrier utefter Bergslagsdiagonalen är en viktig del i regional utveckling. Här behöver vi vara solidariska och kraftsamla istället för att ”göra en brexit” så låt oss jobba med frågorna tillsammans!
Ewa-Leena Johansson, kommunstyrelsens ordförande (S), Ljusnarsberg
Bengt Storbacka, kommunstyrelsens ordförande (S), Lindesberg