Debatt: Nora behöver ingen förbifartsled

i ETTAN/INSÄNDARE/DEBATT/NORA

INSÄNDARE/DEBATT. Behöver Nora en förbifartsled eller inte? I ett debattinlägg menar skribenten Tore Carlsson i Järnboås att en sådan inte är befogad. Det finns bättre saker att lägga pengarna på, menar Carlsson. Läs debattinlägget här.

Behöver Nora en förbifartsled för tung trafik?

Om man läser i den aktuella trafikplanen, ”Trafikplan Nora tätort 2020-02-28” så står det, ”Inom ramen för trafikutredningen har det inte utförts någon fördjupande analys om vilken omfattning genomfartstrafiken genom Nora har”.

Enligt min mening så har inte Nora någon besvärande genomfartstrafik. Framför allt inte av tung trafik. All tyngre trafik, ex.vis från Karlskoga och norrut, går via Gyttorp-Mon ut på RV 50. Tung trafik väljer också ofta hellre att åka via Örebro för att slippa vägen mellan Karlskoga och Nora. Våra spängämnesleverantörer i kommunen levererar mycket gods norrut i Sverige, men är förbjudna att åka mellan Nora och Fanthyttan, Tre sjöars väg. Så dom åker inte genom Nora. Från och till norra kommundelen, Klacka Lerberg och norrut, väljer man alltid att åka via Striberg och Gyttorp. Så även personbilarna.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att den tunga trafik vi ser i Nora har ärenden dit. Ex.vis till vår bygghandel och andra näringsidkare i centrum. Vi som åker personbil från ex.vis Järnboås, åker gärna till Nora. Men bara om vi har ärenden dit. Ska vi söderut så åker vi ”förbifarten” via Striberg-Gyttorp. Jag menar att en förbifartsled runt Nora tätort inte är befogad. Lägg hellre pengarna på våra omdiskuterade idrottsanläggningar.

Tore Carlsson
Järnboås

4 Comments

  1. Den så kallade ”trafikplanen över Nora”, är en dyr skrivbordsprodukt som i
    stora delar saknar fotfäste i verkligheten.

    Den tycks bygga på fantasiprodukter, som spårbunden pendlartrafik till Örebro,,
    befolkningsökning och turistmetropol.
    Underlaget har antagligen tagits fram i samarbete med större byggföretag som
    jagar inkomster.

    Hur mycket pengar som spenderats på pappersprodukten är naturligtvis hemligt
    men borde ha räckt till upprustning av cykelbanorna och kontakt med Noras
    innevånare.

  2. Sluta gnäll. Vad Nora behöver är en mer stadmässig Entré. Som det är nu duger det inte för att locka folk att besöka staden.
    Mitt förslag är något brutalistisk likt Zapadna kapija Beograda. DET är stadsmässigt.

    Pga min avundsjuka att Nora aldrig rev stan och byggde något fult (Förutom Konsum) är det dags att även Nora förstörs.

    Hälsningar från grannstan.

    I denna PDF fil kan ni läsa mer om stadsmässig entré

    https://www.nora.se/download/18.1fcbefc0175f52daf0617bc4/1606471434339/Trafikplan%20Nora%202020-02-228.pdf

    Asgarv.

  3. Vore väl ganska så logiskt att man utför analyser om trafikomfattning INNAN man drar på spenderarbrallorna, igen! Nora Kommun är ju otroligt sugna på att spendera stålar på diverse konsultuppdrag så varför inte glatt dra in en konsult till i detta, eller använda samma konsult som man tydligen gärna använder till ALLT!

  4. Sunt resonerat men när det gäller storvulna planer i Nora kan vad som helst hända.

    Den tunga lastbilstrafiken levererar bla mat till innevånarna och försvinner inte
    genom en tjusig detaljplan. Vad som ligger bakom det här tilltaget, är nog som
    vanligt, pengar och storbyggarnas och politikernas jakt efter skattepengar.

    Som vanligt är man skraj för innevånarnas tankar och genomför eländet i ”tyystnad”

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.