Jerry Engström inspirerade företagarna

i HÄLLEFORS B/LINDESBERG/LJUSNARSBERG/NÄRINGSLIV/NORA
Föreläsaren Jerry Engström tillsammans med Bergslagens Sparbanks vd Cecilia Jeffner.

LINDESBERG. För tredje gången arrangerade Bergslagens Sparbank och ägarstiftelsen temadagen Bergslagens ekonomiska läge på tisdagen. Temat för i år var Företagsexpansion och modern marknadsföring och föreläsare var prisade Jerry Engström.

– Lyckas ni särskilja er från konkurrenter är ni på rätt väg, sade Jerry Engström.

Bergslagens Sparbank och ägarstiftelsen försöker hitta intressanta temadagar när de fyra kommunernas företagare och beslutsfattare bjuds in till Bergslagens ekonomiska läge. De båda tidigare temadagarna har haft helt andra teman, nämligen ”Vad händer i omvärlden och hur påverkar det oss?” samt ”Tema Riskkapital”. I år var det alltså dag för inspiration om företagsexpansion och nutidens marknadsföring, och vem passade då bättre än Jerry Engström som föreläsare?

Jerry Engström är 40-åringen som gjort en fantastisk resa. Jerry utsågs till en av Sveriges bästa marknadschefer efter stora framgångar med varumärkena Dove och Becel hos jätten Unilever, men valde sedan att flytta hem till Örnsköldsvik och företaget Fjällräven, där han blev global marknadschef med unika framgångar. Framgångarna blev så stora att Fjällräven, på några år, avancerade från plats 186 till plats två på listan över Sveriges mest populära varumärken – bara Google var större.

År 2013 bytte Jerry fokus på nytt. Då köpte han campingen Fritidsbyn i Örnsköldsvik och sedan dess har han fått pris som ”ett av Sveriges mest innovativa besöksnäringsföretag”, ”Årets Landsbyggare” och ”Årets Nyföretagare” och 2018 är han återigen nominerad som ”Sveriges Bästa Platsmarknadsförare”.

I Lindesberg på tisdagen peppade och inspirerade han företagen till att hitta sin roll och ett nyckelord var – särskiljning. Man måste, som företagare, hitta sina plus och fördelar och därefter marknadsföra dessa på bästa sätt. Jerry talade sig varm för sociala medier och företagarna på plats förstod – men förstod kanske inte hur de skulle ha tid att ständigt försöka marknadsföra sig på Facebook eller Instagram.

– Jag är jätteglad att vi lyckats få hit Jerry för den här föreläsningen, sade Bergslagens Sparbanks vd Cecilia Jeffner. Han inspirerar definitivt.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.