Lindesbergs platsvarumärke lanserat

i HÄLLEFORS B/LINDESBERG/NÄRINGSLIV
Varumärke3
Lars Ericson och David Gribing från Liljedal Communication presenterade det nya platsvarumärket.

LINDESBERG. Vid ett frukostmöte i Lindesberg under torsdagsmorgonen fick deltagarna för första gången se Lindesbergs nya platsvarumärke. Lindesberg – Bergslagens själ – ska i fortsättningen sätta kommunen på kartan.

Arbetet med att ta fram en platsvarumärkesform för Lindesberg har pågått i över ett år och har involverat många kommuninvånare. Workshops har anordnats och de som känt sig manade har fått tycka till och ge sin syn på hur Lindesberg ska marknadsföras. Den tidigare bilden av Lindesberg kommun varit alltför spretig.

När grundjobbet var gjort gav näringslivschefen Merit Israelsson uppdraget till Lars Ericson och David Gribing på Liljedal Communication i Örbero att sätta ord och form på bilden av Lindesberg och detta platsvarumärke presenterades alltså idag.

– De gemensamma nämnare vi hittade var glöd och gemenskap, sade Lars Ericson. Och den glöden känner jag igen. Människorna i Lindesberg glöder verkligen för det de gör.

Det nya kommunvarumärket ska passa in i alla sammanhang, såväl i kommunen som i kommunikation utanför. Begreppet ”från Kloten i norr till Fellingsbro i söder” finns med i såväl tankar som texter och även den fysiska logotypen är tänkt att symbolisera kommunens storlek och alla små orter – i en gemenskap.

– Nu under hösten ska skyltar med den gamla logotypen bytas ut, sade Merit Israelsson. Tanken är att det här platsvarumärket ska kunna användas av alla som vill och vi kommer att ordna en enkel hemsida där man kan ladda ned materialet.

De politiker som fanns med på morgonens möte var nöjda med den bild logotypen och materialet speglade.

– Det är väldigt viktigt att man känner igen sig i bilden av Lindesberg, sade Merit Israelsson. Det är oerhört viktigt att den känns genuin.

Varumärke1
Från vänster Christer Lenke, Merit Israelsson, Susanne Karlsson, Lars Ericson (delvis skymd), Linda Svahn, Pär-Ove Lindqvist och Jeanette Andersson.

2 Comments

  1. Jag gillar den nya loggan, den ligger i tiden.
    Många städer har så.

    ”här får du livstid” är det någon som har.

    Lindesberg, Bergslagens själ, stämmer väl alldeles utmärkt!

  2. Tre alptoppar?! Har vi fått in alpinister i kommunledningen? Jahaja. Var och en vill ju göra sina avtryck …

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.