Nu ska nya anledningar att resa till Bergslagen hittas.

Miljonsatsning på turismen i Bergslagen

BERGSLAGEN. Nu ska turismen i Bergslagen stärkas ytterligare. Detta står klart sedan Region Örebro län beviljat 976000 kronor till Destination Bergslagen och de fyra kommunerna Lindesberg, Ljusnarsberg, Hällefors och Nora.

Tanken är att Destination Bergslagen, tillsammans med besöksnäringsföretagen, ska utveckla nya reseanledningar för att få fler besökare att vilja resa till Bergslagen, stanna längre och vilja återkomma.

– Vi är övertygade att Bergslagen kan utvecklas till en Sveriges främsta turistdestinationer. Vi har så mycket av de upplevelser turister efterfrågar; stillhet, natur och lokal mat. Sen har vi många duktiga entreprenörer som tar hand om våra besökare och får dem att känna sig välkomna, säger Håkan Ceder, ansvarig för projektet i ett pressmeddelande.

Under ett och halvt år ska Destination Bergslagen genomföra ett antal olika interna utbildningar och aktiviteter samt stärka marknadsföringen av Bergslagen.

Man ska inom projektet ta fram nya cykelupplevelser, där allt från mat och boende till transport av packning ska ingå. Det ska också tas fram en ny outdoorbroschyr med information om olika naturupplevelser och det ska skapas fysiska platser där friluftsbesökare kan få extra mycket information och service. Ett flertal olika utbildningsinsatser ska genomföras för att öka gästfriheten och för att få fler upplevelser att bli bokningsbara digitalt.

– Vi ska även inleda nya samarbeten med andra destinationer och hoppas på att utveckla fler attraktiva upplevelser, avslutar Håkan Ceder.

Pengarna till storsatsningen kommer alltså från Region Örebro läns konto för regionala tillväxtmedel.

1 Comment

  1. Toppen att det satsas på att öka turismen.

    En glassig broschyr gynnar definitivt ”turismtryckeriet”. Att få ut den till besökare runt om i Sverige blir värre. Räcker inte att dela ut i postlådorna eller på biblioteket.

    Behövs nog handfasta pratglada försäljare och där kan kanske Turistbyrån fylla
    en funktion som utbildare av ”turismnasare”. Direktförsäljning ute i byarna
    fordrar besökare som det är klent med (exv Alntorps ö)

    En del ”projektfolk” blir i alla fall försörjda

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.