Turistchefen Håkan Ceder är nöjd med antalet besökare. Arkivbild.

Nya broschyren en aptitretare

i BERGSLAGEN 2/HÄLLEFORS/LINDESBERG/LJUSNARSBERG/NORA

Turistbroschyr_CederBERGSLAGEN. Den nya ”Bergslagen Trender 2013” är tryckt i 30000 exemplar och är tänkt att fungera som en aptitretare för de som letar nya semestermål i sommar.

– Målet är ju att få aktiva familjer och aktiva äldre att komma till Bergslagen, säger turistchefen Håkan Ceder.

Just att man fokuserat vinterns turistbroschyr på trender är ytterligare en del i bygget att marknadsföra Bergslagen. Mycket handlar om naturen och om upplevelser i naturen.

Den nya broschyren togs i bruk vid den stora resemässsan i Utrecht i Holland i januari och är nu utskickad till alla viktiga mottagare.

– Den här broschyren är ju tänkt att skapa ett intresse när man håller på och planerar för sommaren, säger Håkan Ceder. Det är inte den här broschyren man har med sig när man kommer hit och turistar. Då har vi en annan broschyr som blir klar till säsongen börjar.

Bergslagen Trender 2013 handlar om cykling, kanoting och äventyr. Och om nostalgi. Att målgruppen är aktiva turister går inte att ta miste på.

– Men i broschyren har vi också tagit med våra familjeveckor och en del annat, säger en nöjd Håkan Ceder.

13 Comments

  1. Johansson har faktiskt en folklig poäng. Jag tror Yolo är sosse och politiker. Men Yolo har nog rätt också, bara att begära ut och kolla. Ingen trycker väl 30000 broschyrer och chansar att åka på mässa i Holland – för skattepengar – om man i te redan innan kunde visa att det är en vinstaffär. Sånt gjorde man på 80-talet kanske, men knappast nu.

  2. Enda sättet att räta ut den här historien tycks vara att lägga alla kort på bordet.

    SYN kallar man det i poker.

    Brochyrer och alla kostnader fram i massmedia.

    Vad är alternativet ?

  3. Pst,Johansson. Jag viskar nu! Det är stavfel och lite dålig svenska i den broschyr som jag såg. Men förhoppningvis så har man rättat felen. Alltså i den svenska broschyren.

  4. Känner mig inte alls obekväm och har inga kopplingar till Nora Kommun eller bolagen.

    Hela ditt inlägg bevisar dock att det enda du är ute efter är att misstänkligöra och antyda saker.

  5. Någon känner sig tydligen ”obekväm” !

    Kräver man resultat betraktas man som paranoid och hänvisas till kommunstyrelsen.
    Men handen på hjärtat, ”paranoida frågor” besvaras väl inte av kommunstyrelsen.

    Inte helt riskfritt att fråga i Nora.
    Men det hela hamnar som vanligt hos ”bolagen” och beläggs med en sekretesstämpel.

    Vad det gäller reklam blir det ganska kul. Har man lyckats producera 30 000 brochyrer och åkt på mässa med dem till Holland, förutsätter jag att språket är Holländska. Alternativt engelska eftersom holländarna är ganska bra på språk.

    Ar den gjord på svenska så ligger det på ”tönt”nivå !

  6. ”Hela utlandsreklamköret är värdelöst om man inte kan redovisa resultat !”

    Jag har aldrig hållit på med reklam så jag kanske har helt fel…men är det möjligt överhuvudtaget att redovisa resultat på reklamens inverkan?
    Att göra en bedömning låter mer rimligt, själv har jag svårt att tänka mig att någon från utlandet skulle få vetskap om Nora eller Bergslagen om det på något vis inte gjorts reklam för det på deras hemort.
    Ta en tur till campingen i Nora i sommar och titta hur många utlandsregistrerade bilar/husvagnar det står där så får du dig en uppfattning av ”resultat”.

  7. Jag förutsätter att det precis som med all kommunal verksamhet rapporteras till politiken, i det här fallet, kommunstyrelsen. Beslut, verkställelse och resultat granskas av revisorerna.

    Att döma av alla de inlägg S.Johansson gjort här på 24i tidigare så har han dragit på sig en släng av paranoja eller är, vilket är troligare, bara i alla lägen ute efter att misstänkliggöra allt som har med Nora Kommun att göra. Jag gör mig därför inga illusioner om att något svar är godtagbart i hans ögon.

  8. Hela utlandsreklamköret är värdelöst om man inte kan redovisa resultat !

    Alla ”försäljare” presenterar normalt sina tecknade kontrakt och sin reseräkning (resekostnader, representation och hotell) till sin chef (i det här fallet skattebetalarna)

    Om reklamen inte innehåller de som driver olika verksamheter, har man lyckats producera exv Nora-glass utan personal, veterantågen utan lokförare.

    Klart att de som bor i Nora och på olika sätt blir delaktiga i Turisbyråns aktiviteter också skall informeras om vad som sker.

    Eller har de inte med kommunens beslut att göra ?

  9. Vill nog hålla med Yolo här, att göra ett massutskick till Norabor verkar som bortkastade pengar. Lägg några broschyrer på biblioteket (om det inte redan finns där) så kan Norabor som är intresserade gå dit och läsa.
    Vem vet….de kanske till och med lånar en bok medans de är där.

  10. Yolo.

    Kanske är en idé att låta Norabora få veta hur man säljs till turisterna.

  11. Du Johansson som verkar tycka att det slösas med kommunens pengar. Varför i hela friden ska en turistbroschyr skickas ut till noraborna, vore inte det slöseri?

  12. Jaha.

    Brochyren tryckt i 30 000 ex är utskickad till ”alla viktiga mottagare”.

    Norabor tycks inte ingå i den kategorin för jag har då inte sett röken av den reklamen.

    Vad kostar förresten hela reklamköret utomlands och vilka kontakter har man knutit ?
    En redovisning av resan vore på sin plats inklsive de olika resturangbesöken mený och pris.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.