Personalen viktigast för Kicki

i HÄLLEFORS F/LINDESBERG/NÄRINGSLIV

KickiSetonLINDESBERG. Städ- och serviceföretaget Kixon har haft en fantastisk utveckling i Bergslagen sedan starten i Lindesberg för tio år sedan. Men hur gör företagets ägare Kicki Seton för att utvecklas vidare?

– Det gäller att tänka både framåt och åt sidorna, säger Kicki Seton. Man får inte se några begränsningar.

Kicki Seton startade Kixon med en kompanjon i Stockholm år 2000, men den riktiga starten för nuvarande Kixon var när Kicki och hennes man bestämde sig för att flytta ”hem” till Lindesberg 2003.

– Jag visste i hjärtat att jag ville komma hem och komma ut på landet och vi ville inte bilda familj i Stockholm. Det var stenhårt jobb som gällde, men jag visste att det var rätt beslut och man kan inte vänta hela livet. Man måste våga ta beslut och chansa ibland.

Kixon är en framgångssaga och Kicki Seton har mottagit flera utmärkelser som företagare och Kixon är idag ett välmående företag med bortåt 40 anställda. Vägen har dock inte varit spikrak och Kickis koncept har inte fungerat överallt.

– Jag testade i Strängnäs, men där fungerade det inte, säger Kicki. I Örebro har det funkat, men verksamheten lyfter inte och därför flyttar vi den verksamheten till att utgå från Lindesberg. Man måste nog våga amputera för att växa rätt och jag tror det handlar om att backa hem ibland.

Lokalvårdsbranschen har förändrats kraftigt under ett antal år och från att ha handlat om kontors- och företagsstädning har efterfrågan gjort Kixon till ett brett serviceföretag.

– Idag har vi många vanliga pensionärer och barnfamiljer som kunder, berättar Kicki. LOV och RUT har tillfört många jobb i branschen och fler har råd att anlita ett serviceföretag. Jag tror det är framtiden. Nästa generation kommer inte att nöja sig med att andra bestämmer. Människor vill avgöra själva vad man vill ha och av vem eller vilket företag.

Kicki Seton berättar att Kixon och företagets personal ständigt formas av kunderna och deras behov. Personkännedom är viktig och i Kixon lägger man ned ett stort jobb på att kunderna ska känna igen den personal som kommer.

– Vi vill ju ha nöjda kunder, säger hon. Nöjda kunder är den bästa marknadsföringen.

Kicki Seton har aldrig trott på lågprisservice och lägger numera inte så mycket krut på att vinna upphandlingar för att städa kommunala skolor och lokaler.

– Nej, vi satsar på kvalitet, säger Kicki. Kommunerna väljer lågt pris och sedan frågar man sig varför barn i skolan är allergiska. Jag tror att man måste våga få nej på fem offerter för att få den sjätte. Det kanske kostar lite mer, men det blir så mycket bättre.

Vilken är då Kicki Setons och Kixons framgångsfaktor?

– Det är helt klart personalen, säger Kicki utan att tveka en sekund. Personalen är det viktigaste vi har och idag räcker det inte att vara en bra städare.

Sakta men säkert har Kixon hittat en arbetsmodell och ett arbetsklimat som är det rätta och många gånger har Kicki anställt personal som börjat som praktikanter.

– Vi behöver människor som bryr sig om människor, förklarar hon. Det har vi dag. Faktiskt är vi idag ett sjukt bra gäng och vi har kapacitet för att växa.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.