LINDESBERG. Efter några struliga tävlingar med havererade motorer den här säsongen väljer rallycross-föraren Philip Gehrman att satsa ännu hårdare. Philip ska nu avsluta säsongen i en ny bil och ser fram mot nästa säsong.
-Efter att ha testat ett varv kände jag att det här är rätt bil för mig, säger Philip.
Den förra bilen var också en toppbil. VW-Polon tillhör toppskiktet i Sverige när allt fungerar, men tillförlitligheten har inte varit den bästa.
-Jag har fått koncentrera mig på fel saker, berättar Gehrman. Att bara testa för att klara nästa tävling är långt ifrån maximalt. Efter tävlingen i Danmark tidigare under säsongen var jag riktigt less på att aldrig få koncentrera mig på att slipa på kördetaljer, utan istället meka med bilen och byta motor.
Att satsa på en sport som rallycross kostar pengar. Stora pengar. Att satsa på Polon inför den förra säsongen var en lite våghalsig satsning, men nu går alltså satsningen vidare.
Den nya bilen är en Audi S1 EKS RX Quattro och något bättre går inte att köpa för ett privat team. Byggd av motorstjärnan Mattias Ekström med en extrem design för att passa rallycross. Prislappen för bilen är ganska dryg, en bit över två miljoner, men för pengarna får man ett monster på mellan 600 och 650 kusar och utrustad för att maxas, men som ändå är lättkörd och driftsäker.
-Jag märkte skillnaden direkt, säger Philip Gehrman. Jag testade en annan förares Audi med hans inställningar och jag fick sitta på kuddar för att kunna köra, men bilen kändes ändå rätt direkt.
Bilen levererades till Lindesberg för någon vecka sedan, men har redan hunnit fått Philips färger och dekaler. S1:an har inte testats än, men säsongen ska avslutas i det nya monstret.
-Jag kör tävlingen i Rally X Nordic i Arvika i augusti, men det blir min sista tävling den här säsongen. Därefter är bilen uthyrd till en serie i USA under vintern, men jag laddar redan nu för våren 2022.
Tävlingarna i Arvika avgörs den 13-15 augusti och Philip kommer endast att hinna testa den nya S1:an under ett par dagar i Strängnäs veckan innan.
-Jag får nypa mig i armen att det här kunde bli verklighet, säger han. Det känns som helt rätt även om det handlar om en stor satsning med stora pengar. Jag hoppas kunna skeppa iväg Polon till Tjeckien inom kort och då har vi åtminstone bara en bil att ta hand om. Allt känns bra med Audin och jag ser fram mot att testa i Strängnäs och tävla i Arvika, och jag ser till och med fram mot vintern utan bil. Ska bli kul att fysträna, köra simulator och planera för 2022.

