Debatt: Påskens hälsning är en inbjudan till försoning

i ETTAN/INSÄNDARE/DEBATT/NORA

INSÄNDARE/DEBATT. Inför påskhelgen förklarar Anna Lennartsson och Daniel Alm det kristna budskapet. Livet vann, skriver de båda, och beskriver hur den pågående pandemin passar in i budskapet. Läs debattinlägget här.

Som kristna har vi ett svar

Vem kunde för ett år sedan tro att pandemin skulle hålla även denna påskhelg i sitt skoningslösa grepp? När vi nu närmar oss denna stora kristna högtid är det svårt att se slutet på Coronatillvaron. Men påskens budskap om villkorslös kärlek och seger över döden kan ge oss såväl tröst som motivation.

I den tid då motsättningar ökar, hopplösheten breder ut sig och egoismen tilltar är den radikala kärlek som demonstrerades på långfredagen för 2000 år sedan något att inspireras av. Särskilt nu när våldsbrott framkallar rädsla och hat i svenska samhällen, fusk upptäcks i vaccinkön, samt beskedet som kommer från stora och mäktiga nationer att de vägrar dela med sig av sitt vaccin till andra länder. Finns det några föredömen som visar främlingen välvilja och uppträder utan egoism?

Som kristna har vi ett svar.  

Korset är idag den främsta symbolen för den kristna tron, men det var också avrättningsredskapet som orsakade Jesu död. Korsets nuvarande status kan endast begripas när man inser att döden på Golgata kors var en kärleksförklaring. Jesus själv sa att Gud älskade världen så mycket att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. Detta är den kristna trons huvudbudskap. Oavsett vad du har gjort eller gör, Gud älskar dig villkorslöst. Under påsken minns kristna Jesu död och firar hans uppståndelse. Död, sjukdom och lidande besegrades. Livet vann.

Alla människor har troligen känt sig utanför i något sammanhang. Hur många har inte under pandemin fått smaka på erfarenheten av att vara ensam och rentav bortglömd? Jesus har fokus på dem som omgivningen kanske inte ser så högt på. Missionären Eli Stanley Jones formulerade det så vackert och sant: ”Tre ord var ständigt på Jesu läppar: De minsta, de sista, de förlorade.”

I rännstenen, på flyktvägarna, bland kriminella, hos dem som inte passar in och även hos de korrupta finns Jesus. Tänk att alla dessa personer ryms i påskdramat.

Påskens hälsning till oss är att det finns nåd, en gudomlig kärlek som möter dig med en inbjudan till försoning. Denna tro ger Pingströrelsen kraft och vilja att vara till stöd och hjälp. I hela vårt land gör vi vad vi kan. I Bergslagskyrkan har vi haft öppet för barn så långt det gått i rådande pandemi. Vi har en pågående online kurs för den som är nyfiken på kristen tro. Vi har sökt att på bästa Corona säkra sätt ha dörren öppen för människor som har det svårt, behöver gemenskap och en fika. Gåvan söker vi också ha öppet på bästa sätt allt eftersom vi har personal.

Påskens budskap kan du nu i pandemin få ta del av genom våra gudstjänster sända på youtube. Om du behöver någon att samtala med är du alltid välkommen att höra av dig eller komma till kyrkan. Jesus älskar dig, det är vad påsken handlar om.

Daniel Alm, föreståndare Pingst – fria församlingar i samverkan

Anna Lennartsson, pastor Bergslagskyrkan, Nora

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.