Leek: Funderingar om länspendel

INSÄNDARE/DEBATT. Flitiga skribenten Åsa Leek funderar kring hur folk flyttar och varför. Hon har sett hur folk flyttar mot storstäder och hur småbyar blir ännu mindre. Detta som ett inlägg i diskussionerna om en länspendel.

 

Kanske blir det likadant i Nora?

Har funderat lite i samband med den debatt som förs om Länspendelns tillkomst eller icke tillkomst i Nora.

I min lilla by på Österlen finns Tågapåget. Det kommer från Simrishamn och stannar vid stationerna Gärsnäs- Smedstorp- Tomelilla- Ystad- Malmö- Köpenhamn.

Själv har jag fem minuter till min lilla station i Smedstorp. Efter nån timme är jag framme i Malmö och om jag vill Köpenhamn.Eller byta och ta ett tåg till Lund, som tar ung. 5 minuter. Inte har det tåget skapat några nya arbeten på småorterna under de 23 år som jag varit bosatt därnere. Tvärtom. Förtetag har flyttat till Malmö.

I byn åker människorna till Lidl, ICA eller COOP i Tomelilla för att handla billigare matvaror. Man åker mellan två avgångar. Det har inneburit att Leif Handlare I Smedstorp numera endast är  som en liten jourbutik ungefär. Ena affären i Gärsnäs har lagts ned,liksom de båda caféerna.

Människor pendlar oftare och oftare från Simrishamn och småorterna,mot de arbetstillfällen som finns i Malmö.

Den konglige danske balett eller operan i Köpenhamn åker man gärna till och alla evangemang i Malmö förstås. På somrarna gottar vi sommarboende oss i att besöka de lokala teatrarna och småkrogarna. Hör sällan någon skånsk dialekt då. Mest Stockholmsdialekter.

Kanske blir det likadant i Nora? Undrar vilka företag som kommer att etablera sig i Nora i samband med Länspendeln. Vilka människor kommer att flytta till Nora? I övriga landet flyttar människorna mot städerna där universiteten och högskolorna ligger. Företagen som anställer vill också ha nära till universiteten och forskningen.

8 Comments

  1. Jag har rötterna i Nora men bor sedan många år i Stockholm. Ser verkligen fram emot om man kommer att kunna ta tåget hela vägen till Nora. Inte stå och vänta på en försenad buss i Örebro, som i dag. Om några år när min lille son är tillräckligt stor hoppas jag att han själv ska kunna ta tåget hela vägen till Nora station, där sen farfar och farmor möter honom.

    Självklart är det tråkigt när butikerna i Smedstorp stängs, men om jag förstår det hela rätt bor folk ändå kvar, kanske till viss del för att de kan pendla med ett snabbt och smidigt tåg.
    Sett i backspegeln: vilka tågsatsningar har allmänheten ångrat? Öresundsbron pratar få illa om i dag. Jag är övertygad om att den strulande Bottniabanan i Norrland kommer att vara uppskattad om sisådär 10 år. Så även Länspendeln, om den någonsin blir av.
    För vad är det som händer, eller snarare inte händer? Såg något om att man funderar på att börja med diesellok eftersom det blir väldigt mycket billigare än att elektrifiera banan. Låter väl som en bra start, även om en del av miljövinsten går förlorad. Miljönyttan med tåg får jag avhandla någon annan gång.

    Dags att ansvariga politiker och tjänstemän ger oss en uppdatering, tycker jag, vad tycker ni?

  2. Tack Kong! Jag har läst. Men envis som den Ås(N)a som jag är så undrar jag vilka som tåget kommer att ge service till? Tåget kommer väl inte att stanna vid olika hållpaltser utefter vägen som bussen gör?
    Ska man ta bussen först från småbyarna för att parkera bilen vid stationen för att åka tåg till Örebro, för att sedan ta bussen till Markbacken eller var man nu arbetar? Med bussen är det enkelt att byta buss vid Konserthuset och fortsätta sin resa. Vilka kommer att resa med tåget till Nora? Jag kan ändra mej om jag får bra argument.

  3. Kong och Åsa Leek har båda goda synpunkter.

    Men nu våras det för länspendeln. Kommunens överhuvud är optimistiskt ansvariga för Bergslagens första vårtecken.

    ”i väntan på länspendeln” har redan parksofforna och de rostfria papperskorgarna satts ut.

    Så nu är det nära när vi har våra expressbussar till Örebro och shoppingbussar till marieberg, direktbuss till sjukhuset och varför inte en modern tågvagn till Örebro Central.

    Visst är det skönt med optimism och drömmar men jag väntar nog med att sälja bilen till dess jag ser att det här fungerar !

  4. Välkommen till 2013 Åsa Leek. 1966 det är 47 år sedan. Du kan tänka dig vad som har hänt med teknik och trafik sedan dess. Enligt busstidtabellerna tar det ungefär samma 45 minuter med buss från Nora torg till Örebro idag som det gjorde då trots dagen modernare bussar och bättre vägar. Trafiken har blivit tätare och framför allt den sista biten från Hovsta in till resecentrum med alla köer och rödljus går långsamt.

    En tåglinje som istället tar kanske 20-25 minuter från påstigning till avstigning kommer självklart att vara ett alternativ för dem som idag åker bil och letar och betalar parkering för att komma till arbetet.

    Jag tycker att du ska läsa på lite grann om projektet, finns en hel del att hämta på:

    http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Orebro/Nora_Orebro/

  5. Nu vet jag att persontrafiken lades ned 1966 på grund av för få personer som valde att åka tåg. Godstrafiken hade redan upphört på grund av att man inte längre hade något att frakta från de nedlagda företagen.

  6. En intressant iakttagelse och metafor är den här i Nora när några sitter nere vid stationen och väntar på Länspendeln. Man väntar på att få åka FRÅN Nora. Annars skulle man sitta i Laxå,Stockholm eller Örebro och vänta på ett tåg som ska ta dem TILL Nora?
    En gång i tiden fanns det en järnvägslinje från Nora. Varför lades den ner, tro?
    Jag vet vad det innebär att bo i Nora och arbeta i Örebro när skolan ringer och säger att ens barn har gjort sig illa eller bara har blivit sjuk. Jag valde ändå Nora och hoppas att fler komer att göra det. Men om tåget ska fungera för dessa familjer så måste man ha en central bostad i Nora. Tåget kommer ju inte att stanna i Dalkarlsberg eller Järnboås, eller ens Born. Ni som har tid att sitta och vänta nere vid stationen;varför inte gå in och arbeta som volontär i äldreomsorgen eller så. Där fattas det krafter.

  7. Intressant inblick, Leek! Det blir lite lättare att förstå vår egen position om man tar del av andras erfarenheter och insikter. Och bättre möjlighet att välja ”rätt” väg dit man vill komma. Det är inte att känna omvärlden som ett hot, Kong – precis tvärtom!

  8. Om du tänker ett varv till Åsa Leek. Om fler kan arbeta i Örebro men bo i Nora så blir norabornas arbetsmarknad mycket större. Fler betalar kommunalskatt här och vi kan satsa på våra barn och äldre.

    Dessutom undrar jag vem som tar tåget till Örebro och sedan sätter sig på en lokalbuss ut till Marieberg eller Eurostop för att sedan släpa sig hem med fyllda matkassar? Risken är nog större att du gör storhandlandet i Örebro om du har bilen med dig.

    Människor för vilka omvärlden känns som ett hot kommer aldrig att föra utvecklingen framåt. Inte ens i Nora.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.