JO-kritik till Ljusnarsberg och BMB

i LINDESBERG/LJUSNARSBERG

LJUSNARSBERG/LINDESBERG. Justitieombudsmannen, JO, riktar i ett brslut mot kommunstyrelsen i Lindesberg samt Bergslagens miljö- och byggnämnd för brister i handläggningen vid utlämnandet av allmän handling.

När något går fel kan det bli en dominoeffekt. En medborgare ville ta del av eventuell utredning och beslutsunderlag för en lokal trafikförordning som beslutades av BMB i oktober 2012 och begärde därför ut underlaget från Ljusnarsbergs kommun den 19 november 2012. Efter en dryg månad hade han fortfarande inte fått något svar och den 27 december skickade han en påminnelse till kommunen.

Kommunalrådet Ewa-Leena Johansson fick den 28 december en kopia på mannens mejl och svarade omgående där hon beklagade vad som inträffat och att de begärda handlingarna fanns hos BMB, dit hon också vidarebefordrade mannens begäran och även meddelade medborgaren att hans begäran nu låg hos BMB.

Men även där gick något fel. BMB-chefen Peter Grönlund fick del av Ewa-Leena Johanssons svar och att han skulle se till att berörd tjänsteman, trafikingenjören Mats Lidestig skulle få del av medborgarens begäran och de önskade handlingarna.

Trafikingenjören var dock ledig den dag då han fick medborgarens begäran och svarade först den 8 januari 2013, och då svarade han till Ewa-Leena Johansson och inte till medborgaren. Johansson svarade då trafikingenjören med medborgarens e-postadress med innebörden att det är denne som ska kommuniceras. Förvaltningschefen Peter Grönlund var just den dagen sjuk och kunde inte kopplas in på ärendet.

Av någon anledning stannade ärendet i trafikingenjörens dator och den 20 januari kommer en ny påminnelse från medborgaren som ännu inte fått några handlingar. Samma dag JO-anmälde medborgaren/mannen Ljusnarsbergs kommun för den långa hanteringstiden.

JO väljer att kritisera Ljusnarsbergs kommun för att man helt missat medborgarens första begäran, men skriver i sitt beslut att kommunen tagit tag i saken när mannen i slutet av december inkommed en påminnelse.

BMB har i sitt yttrande till JO anfört att trafikingenjören vid det första tillfället var ledig och att övrig hantering handlade om ett missförstånd, något som JO inte låter sig nöja med utan fäller kritik även över BMB-hanteringen.

Lagen säger att den som begär ut en allmän handling som inte innehåller sekretess ska få del av denna genast eller åtminstone så snart som möjligt. Normalt, menar JO, är att svar ska ges samma dag eller med några dagars fördröjning om uppgifterna som efterfrågas rör ett omfattande material.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.